گزارشی از آخرین وضعیت افشین بایمانی/  شکنجه روحی و جسمی این زندانی سیاسی در پی عدم دسترسی به خدمات پزشکی مناسب

افشین بایمانی

زندانی سیاسی افشین بایمانی زندانی سیاسی محکوم به ابد، پس از ۲۳ سال زندان، در زندان اسدآباد اصفهان در معرض شکنجه روحی و جسمی قرار دارد. او از دسترسی به خدمات پزشکی مناسب محروم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه ۱۵ دی ماه ۱۴۰۲، مسئولان زندان اسدآباد اصفهان اقدام به اخاذی از افشین بایمانی، از قدیمی ترین زندانیان سیاسی کرده و جهت اعزام او به مراکز درمانی برای جراحی قلب از او پول اخاذی می کنند.

زندانی سیاسی افشین بایمانی که جهت مرخصی درمانی برای عمل جراحی قلب از زندان قزلحصار به مرخصی اعزام شده بود، روز ۳۰ آذر ماه ۱۴۰۲، بازداشت و به زندان اسدآباد اصفهان منتقل شد. این در حالی بود که او قرار عمل جراحی قلب داشت.

به گزارش منبع مطلع، افشین بایمانی هم اکنون در زندان اسدآباد مبارکه، به وجود بیماری قلبی و نیاز به عمل جراحی، محروم از رسیدگی پزشکی است. مسئولان زندان اسدآباد اعزام او به بیمارستان را مشروط به پرداخت پول کرده اند.

این منبع می افزاید: «وزارت اطلاعات برای افزایش فشار بر او برای مجبور کردن او به ابراز ندامت وی را در زندان اسدآباد مبارکه نگه داشته و انواع فشارها را بر او وارد می کنند. این در حالیست که وی حدود ۲۳ سال در زندان بوده و در زندان به دلیل شکنجه های جسمی و روحی به بیماری قلبی مبتلا شده است

این منبع درباره شکنجه و فشار بر این زندانی می گوید: «افشین خواهان بازگشت به زندان قزلحصار است. او بارها درخواست کرده که به زندان قزلحصار برگردد. اما وزارت اطلاعات مانع از بازگشت او به زندان قزلحصار است

 افشین بایمانی در اواخر آبان‌ماه با قرار وثیقه ۱۰میلیارد‌ تومانی از زندان قزلحصار به مرخصی پزشکی رفته بود. وی با وجود نیاز به جراحی قلب کماکان از مراقبت‌های پزشکی مناسب محروم است. افشین بایمانی در طی مراحل درمانی خود بود که به دستور رئیس اجرای احکام دادسرای انقلاب کرج در محل سکونت خود بازداشت و به زندان اسدآباد واقع درشهر مبارکه استان اصفهان منتقل شد. او هم اکنون در این زندان در بند زندانیان جرائم خشن نگهداری می شود.

افشین بایمانی بدلیل محیط نامناسب زندان از تیرماه ۹۶ دچار عارضه گرفتگی عروق قلب شده است که قرار بود چند روز دیگر عمل شود اما توسط قوه قضاییه بازداشت شد. وی پیش از این یک بار در سال ۱۴۰۰ در بیمارستان امیرآباد، مرکز قلب تهران، تحت عمل آنژیوگرافی قلب قرار گرفته بود.

درباره زندانی سیاسی افشین بایمانی از قدیمی ترین زندانیان سیاسی پس از ۲۳ سال زندان

زندانی سیاسی افشین بایمانی نزدیک به ۲۳ سال است که در زندان به سر می‌برد. وی روز ۱۵ شهریور ۱۳۷۹ بدلیل کمک به برادر کوچکترش بنام عبدالمهدی بایمانی که از هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران بود دستگیر و به حبس ابد محکوم شد.

مهدی بایمانی برادر افشین حین یک درگیری توسط نیروهای امنیتی کشته شد اما جسد او را هرگز به خانواده اش تحویل ندادند. افشین بایمانی در جریان فراری دادن برادرش به همراه دختر ۹ ماهه و پسر سه ساله اش بازداشت شد.

افشین ماه‌ها در سلول‌های بند۲۰۹ زندان اوین تحت شکنجه و بازجویی قرار داشت. سپس به اتهام ارتباط با مجاهدین خلق به اعدام محکوم شد. حکمی که در دادگاه تجدید نظر نیز تایید شد. اما پس از ۶سال حکم او به حبس ابد تقلیل پیدا کرد. او در سال۱۳۸۸ به زندان رجایی شهر (گوهردشت) منتقل شد. او قبل از اعزام به مرخصی در زندان قزلحصار محبوس بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید