زخمی شدن سه کولبر در مرز بانه

طه گل‌محمدی، رضا حسنی و هیوا محمودی

طه گل‌محمدی، رضا حسنی و هیوا محمودی در پی تیراندازی نیروهای مسلح به گروهی از کولبران در مناطق مرزی بانه زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بامداد روز یک‌شنبه ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۲، طه گل‌محمدی ۳۳ ساله، کولبر اهل شهر سقز با تیراندازی مستقیم نیروهای مسلح  در نوارمرزی هه‌نگه‌ژال بانه از ناحیه پا به شدت زخمی شده است. بر اساس این گزارش طه گل‌محمدی جهت مداوا به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی شهر بانه منتقل شده است.

بر اساس گزارشی دیگر، شامگاه روز شنبه ۱۶ دی‌ماه ۱۴۰۲، رضا حسنی و اهل شهر سقز توسط نیروهای هنگ‌مرزی در نوارمرزی هه‌نگه‌ژال بانه با سلاح ساچمه‌ای زخمی شد.

همچنین  روز پنج‌شنبه ۱۴ دی‌ماه ۱۴۰۲ بر اثر کمین‌گذاری و تیراندازی نیروهای مرزبانی هیوا محمودی اهل سقز به دلیل اصابت گلوله جنگی کلاشنیکف به شدت مجروح و جهت مداوا به بیمارستان صلاح‌الدین ایوبی بانه منتقل شد.

کولبری، شغلی کاذب و مشقت بار است که مردم مناطق مرزی در پی فقدان فرصت‌های شغلی به آن روی می آورند و سالانه ده‌ها تن در مواجهه با خطرات طبیعی و یا در پی شلیک نیروهای مرزبانی کشته و‌ یا زخمی می شوند.

سه استان کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی در نوار مرزی ایران با عراق و ترکیه محل اصلی فعالیت افرادی است که به دلیل فقدان اشتغال و مشکلات گسترده اقتصادی به کولبری روی می‌آورند.

هرساله ده‌ها تن از کولبران بر اثر شلیک مستقیم نیروهای مرزبانی، سرما، غرق شدن در رودخانه و سقوط از ارتفاع کشته و یا زخمی می‌شوند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید