هشدار؛ خطر اعدام قریب‌الوقوع ۹ زندانی سیاسی و عقیدتی کرد

کامران شیخه،  خسرو بشارت، فرهاد سلیمی، انور خضری، پژمان فاتحی، وفا آذربار، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و رضا رسایی

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، ضمن محکوم کردن مجازات مرگ، از جامعه جهانی درخواست یاری می نماید. جان ۹ زندان سیاسی و عقیدتی که در دادرسی ناعدلانه به اعدام محکوم شده اند در خطر است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، جان ۹ زندانی محکوم به اعدام در ایران  به‌نام‌های کامران شیخه،  خسرو بشارت، فرهاد سلیمی، انور خضری، پژمان فاتحی، وفا آذربار، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و رضا رسایی در خطر اجرای قریب الوقوع می باشد. این زندانیان که همگی از فعالان مذهبی، سیاسی و مدنی هستند، به اعدام محکوم شده اند.

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این اعدام ها را محکوم نموده و خواستار توقف فوری آنها می باشد. این کمپین همچنین از جامعه جهانی درخواست می نماید که با اعمال فشار بر مقامات ایرانی، از اجرای این اعدام ها جلوگیری نماید.

مجازات مرگ یک مجازات غیرانسانی، غیراخلاقی و غیرقانونی است. این مجازات هیچگاه نمی تواند پاسخی به خشونت باشد و تنها موجب تشدید خشونت و ناامنی می گردد.

جامعه جهانی باید از مقامات ایرانی بخواهد که به این اعدام ها پایان دهند و به حقوق بشر و کرامت انسانی احترام بگذارند.
جان کامران شیخه، خسرو بشارت، فرهاد سلیمی و انور خضری، چهار زندانی عقیدتی کُرد اهل سنت، به شدت در خطر است. این چهار نفر که در زندان قزلحصار کرج محبوس هستند، در پی اعدام سه هم‌پرونده‌ای خود در ماه‌های اخیر در ارتباط با همین پرونده، در معرض خطر اعدام قرار دارند.

این چهار نفر در سال ۱۳۸۸ به اتهامات امنیتی و سیاسی بازداشت و در سال ۱۳۹۴ با حکم محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به اعدام محکوم شدند. آنها در جریان محاکمه خود از حق داشتن وکیل محروم بودند و اتهامات آنها نیز هرگز به طور شفاف مشخص نشده است.

عفو بین‌الملل و دیگر سازمان‌های حقوق بشری، این اعدام‌ها را محکوم کرده و خواستار توقف فوری آنها شده‌اند. این سازمان‌ها همچنین از جامعه جهانی درخواست کرده‌اند که با اعمال فشار بر مقامات ایرانی، از اجرای این اعدام‌ها جلوگیری نماید.
پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربارپژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، چهار زندانی سیاسی کُرد هستند که از زمان بازداشت تا کنون مورد ناپدیدسازی قهری قرار گرفته و وضعیت و محل نگهداری آنها همچنان مشخص نیست.

این چهار زندانی سیاسی کُرد در تاریخ یکم تیرماه ۱۴۰۱ در ارومیه به دست ماموران سازمان اطلاعات «فراجا» بازداشت شدند. آنها پس از بازداشت به مکانی نامعلوم منتقل شدند و از آن زمان تاکنون هیچ اطلاعی از وضعیت و محل نگهداری آنها در دست نیست.

پژمان فاتحی، ۲۸ ساله و اهل کامیاران، محسن مظلوم، ۲۷ ساله و اهل مهاباد، وفا آذربار، ۲۶ ساله و اهل بوکان و محمد فرامرزی، ۲۸ ساله و اهل دهگلان هستند. آنها همگی اعضای حزب «کومله» کردستان هستند.

پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار چند ماه پیش به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل» از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به اعدام محکوم شده‌اند و در چند روز گذشته این حکم عینا در دیوان عالی کشور تایید شده است.
رضا رساییرضا رسایی، ۳۴ ساله، از اهالی شهر صحنه در استان کرمانشاه است. او در جریان اعتراضات سراسری تاریخ ۳ آذر ۱۴۰۱  بازداشت شد و به اتهام «مباشرت در قتل عمد نادر بیرامی»، رئیس سازمان اطلاعات سپاه پاسداران شهرستان صحنه، به اعدام محکوم شد.

رسایی اتهام خود را رد کرده و گفته است که در جریان اعتراضات در صحنه حضور نداشته است. او همچنین گفته است که اعترافات او در دوران بازجویی تحت شکنجه اخذ شده است.

حکم اعدام رسایی در شعبه دوم دادگاه کیفری یک کرمانشاه صادر شد و در دیوان عالی کشور نیز تایید شد. این حکم در حال حاضر در مرحله اجرای احکام قرار دارد.

محکومیت رضا رسایی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی سازمان‌های حقوق بشری و فعالان سیاسی مواجه شده است. سازمان عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا حکم اعدام رسایی را «غیرقانونی و ظالمانه» خوانده‌اند. این سازمان‌ها خواستار آزادی فوری و بی‌قید و شرط رسایی شده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید