خطر اجرای حکم اعدام چهار زندانی سیاسی کُرد در ساعت‌های آینده/ خانواده این چهار زندانی برای آخرین ملاقات راهی تهران شدند

پژمان فاتحی، محمد فرامرزی، محسن مظلوم و وفا آذربار

روز شنبه هفتم بهمن ماه ۱۴۰۲، خانواده چهار زندانی سیاسی کُرد به‌نام‌های پژمان فاتحی، محمد فرامرزی، محسن مظلوم و وفا آذربار برای آخرین ملاقات با فرزندانشان به زندان اوین فراخوانده شده‌اند و خطر جدی اجرای احکام اعدام این زندانیان را در ساعات آینده تهدید می‌کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شعبه اجرای احکام دادگاه تهران و مسئولین زندان اوین امشب هفتم بهمن ۱۴۰۲ با خانواده چهار زندانی سیاسی محکوم به اعدام تماس گرفته‌اند تا برای آخرین ملاقات فردا صبح هشتم بهمن ۱۴۰۲ به زندان اوین مراجعه کنند.

به گفته یک منبع مطلع، آنها از طریق منابعی آگاه دریافته‌ا‌ند که یا جنازه این زندانیان و یا حکم اعدام فرزندانشان به خانواده‌ها نشان داده می‌شود و  نهادهای امنیتی اجازه آخرین ملاقات را به خانواده‌ها نخواهند داد. منبع کُردپا می‌افزاید؛ در مورد اعدام رامین حسین‌پناهی نیز همین اتفاق افتاد، خانواده برای آخرین ملاقات به زندان رجایی شهر فراخوانده شدند؛ اما وقتی دایه شریفه به زندان مراجعه کرد، جنازه رامین را به او نشان دادند و بس.

خانواده این چهار زندانی با ابلاغ همزمان این خبر نهادهای قضایی و مسئولین زندان به آنها، شبانه راهی تهران و زندان اوین شده‌اند.

کمپین دفاع از چهار زندانی سیاسی کُرد نیز با انتشار یک اطلاعیه فوری نوشته است؛ باتوجه به نمونه‌های مشابه و سوابق پیشین جمهوری اسلامی، این خطر جدی است که احکام اعدام این چهار نفر طی ساعات آینده اجرا شود و مادران دیگری داغدار شوند.

این کمپین با اشاره به اینکه خانواده‌های این زندانیان هم اکنون در مسیر تهران و راهی زندان اوین هستند. از مردم تهران و تمامی انسان‌های آزادیخواه خواسته‌ است به آنها بپیوندند. همچنین از نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی خواسته‌اند، به‌صورت فوری و جدی برای جلوگیری از این اعدام‌ها اقدامی عاجل و موثر انجام‌ دهند.

مسعود شمس‌نژاد، وکیل چهار زندانی سیاسی کُرد، در صفحه ایکس خود اعلام کرد؛ «پس از ثبت درخواست اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور به وکالت از موکلین وفا آذربار، محمد فرامرزی، محسن مظلوم و پژمان فاتحی به دلیل عدم پیوست دادنامه‌های بدوی و فرجامی، درخواست مورد پذیرش واقع نشده است، عموما در پرونده‌های امنیتی دادنامه‌های صادره شده به وکلا تحویل نمی‌شود.»

حکم اعدام محسن مظلوم، محمد فرامرزی، وفا آذربار و پژمان فاتحی، چهار زندانی سیاسی کُرد، با گذشت بیش از یک سال و نیم از بازداشت و ناپدیدسازی قهری در بی‌خبری مطلق صادر شده و پرونده جهت تایید حکم اعدام به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد.

این زندانیان دارای وکیل تسخیری هستند و تاکنون خانواده‌ آنها نمی‌دانند این وکلا چه کسانی هستند و هیچگونه ارتباطی با خانواده‌ها نگرفته‌اند. از دیگر سو خانواده‌ها آقای «مسعود شمس‌نژاد» وکیل پایه یک دادگستری را به‌عنوان وکیل فرزندانشان به نهادهای قضایی معرفی کرده‌اند، اما آقای شمس‌نژاد در طول یک سال و نیم گذشته نتوانسته پرونده را مشاهده کند و هیچگونه پاسخی از نهادهای قضایی دریافت کند.

محسن مظلوم اهل مهاباد، هژیر (محمد) فرامرزی اهل دهگلان از توابع سنندج، وفا آذربار اهل بوکان و پژمان فاتحی اهل کامیاران، چهار عضو حزب کومله کردستان ایران  در اول مرداد ۱۴۰۱ توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در روستای «ینگجه» از توابع منطقه صومای ارومیه بازداشت شدند. در مدت یکسال و نیم گذشته خانواده‌ها از محل نگهداری و سرنوشت فرزندانشان هیچگونه اطلاعی نداشته‌اند و این زندانیان در تمام این مدت از حق دسترسی به وکیل، تماس و ملاقات با خانواده محروم بوده‌اند.

جمهوری اسلامی دو بار و در ماه‌های مهر و آذر ١٤٠١ اقدام به پخش اعتراف اجباری از این زندانیان سیاسی کرده‌ است. در این فیلم اعتراف اجباری جمهوری اسلامی مدعی شده آنها «قصد انفجار در یکی از کارخانه‌های هواپیماسازی اصفهان را داشته‌اند». اما حزب کومله کردستان ایران شدیدا و قویا این ادعا و اتهامات جمهوری اسلامی در مورد اعضای خود را رد کرد و آن را دستاویزی برای سرکوب هرچه بیشتر کردستان و مبارزات مردم خصوصا در برحه زمانی اعتراضات گسترده در کردستان و ایران دانست.

با توجه به سناریوسازی نهادهای امنیتی و بی‌خبری مطلق از سرنوشت این چهار زندانی سیاسی کُرد، خانواده این زندانیان بارها از نهادهای بین‌المللی و حقوق‌بشری خواستند به کمک فرزندانشان بشتابند تا از صدور احکام اعدام در امان باشند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید