محمد نوری‌ زاد به پنج سال و یک ماه حبس دیگر محکوم شد

محمد نوری‌ زاد

محمد نوری زاد، فعال مدنی محبوس در زندان اوین از بابت پرونده ای که در دوران حبس علیه وی گشوده شده، به تحمل پنج سال و یک ماه حبس دیگر محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، محمد نوری زاد، فعال مدنی که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می کند، در یک فایل صوتی از زندان اعلام کرد که در نتیجه پرونده سازی اخیر، مجددا به حبس محکوم شده است.

چندی پیش جلسه دادرسی به اتهامات آقای نوری زاد به صورت غیابی در مجتمع قضایی شهید کچوئی تهران برگزار شد. او نتیجتا بدون آنکه فرصت دفاع از اتهامات مطروحه علیه خود را داشته باشد، به تحمل شصت و یک ماه حبس دیگر محکوم شده است.

تاکنون از اتهامات مندرج در پرونده مورد اشاره و مصادیق اتهامی آقای نوری زاد اطلاعی حاصل نشده است.

مورخ هجدهم مردادماه سال جاری، محمد نوری زاد در پی اعتراض به ابطال کارت های تلفن زندانیان، به صورت تنبیهی به یکی سلول‌ های انفرادی زندان اوین منتقل و پس از دو روز به بند ۸ این زندان بازگردانده شد.

در تیرماه سال جاری آقای نوری زاد، در پرونده ای مجزا توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به دو سال حبس محکوم شد. جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات این فعال مدنی در تاریخ بیست و چهارم خردادماه، از بابت این پروند که علیه وی در دوارن حبس گشوده شده، در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران برگزار شده بود.

آقای نوری زاد در تاریخ ۲۰ مرداد ماه ۹۸، در خصوص نامه‌ای که با امضای ۱۴ تن از کنشگران مدنی مبنی بر استعفای آیت الله خامنه‌ای منتشر شده بود و همچنین به دلیل حضور در مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. او نهایتا سال ۱۳۹۹ از زندان وکیل آباد مشهد به زندان اوین منتقل شد.

وی در بخش نخست پرونده خود در بهمن ماه ۹۸، توسط شعبه ۴ دادگاه انقلاب مشهد به ریاست قاضی منصوری از بابت اتهامات “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی، توهین به مقدسات، توهین به رهبری، تشویش اذهان عمومی، همکاری با رسانه‌های خارجی، شرکت در تجمعات غیرقانونی” به ۱۵ سال حبس، ۳ سال تبعید به ایذه و ۳ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد. نهایتا این حکم در فروردین ماه ۹۹، در شعبه ۳۵ دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی به ۱۵ سال حبس، ۲ سال تبعید به ایذه و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور کاهش یافت.

علاوه براین، محمد نوری زاد اردیبهشت ۹۹ از صدور حکم یک سال زندان دیگر برای خود به دلیل دفاع از حقوق شهروندان بهائی ساکن شهر ایوانکی در استان سمنان توسط دادگاه شهرستان ایوانکی خبر داد.

او مردادماه ۹۹ در بخش دوم پرونده خود توسط دادگاه کیفری دو مشهد به دلیل حضور در مقابل ساختمان محل برگزاری دادگاه تجدید نظر کمال جعفری یزدی، از بابت اتهام “اخلال در نظم عمومی” به ۸ ماه حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق و تبعید به طبس و از بابت اتهام “نشر اکاذیب” به ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. این حکم نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر استان خراسان رضوی عینا تایید شد.

محمد نوری زاد نهایتا در تاریخ ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰، در پی موافقت دادستان با توقف اجرای حکم، از زندان اوین آزاد شد، اما در تاریخ ۳ بهمن ۱۴۰۰، جهت تحمل باقیمانده دوران محکومیت خود احضار شده و به زندان اوین بازگشت.

محمد نوری زاد پیش از این نیز سابقه بازداشت و محکومیت به دلیل فعالیت های مدنی مسالمت آمیز را دارد. وی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و روزنامه‌نگار ۷۲ ساله ایرانی است. او از روزنامه‌نگاران تندرو و مذهبی محسوب می‌شد که در سال‌های پایانی دهه هشتاد به صف منتقدان فعال جمهوری اسلامی پیوست و در سال‌های اخیر به جهت فعالیت‌های مدنی و ملاقات با خانواده‌های زندانیان سیاسی بارها بازداشت و حبس شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید