زخمی‌شدن دو کولبر در مناطق مرزی بانه

کولبر

یوسف مهابادی و فرزاد با(فامیلی نامشخص) در پی تیراندازی نیروهای مسلح در مناطق مرزی بانه به شدت زخمی شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بامداد روز جمعە ٢۰ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، دو کولبر بە نام های یوسف مهابادی ۲۶ سالە و فرزاد  با (فامیلی نامشخص) در پی تیراندازی نیروهای مسلح در مناطق مرزی بانه زخمی شدند.

این دو کولبر بدون اخطار از فاصله نزدیک توسط نیروهای مسلح با اسلحه ساچمه ای زخمی شدند. این دو کولبر توسط دیگر کولبران به مراکز درمانی منتقل شدند.

کولبرای اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

کار کولبری با چالش‌های متعددی همراه است، از جمله:

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید