شهاب نادعلی، زندانی سیاسی، به اتهام “بغی” به اعدام محکوم شد

شهاب نادعلی

حکم اعدام شهاب نادعلی، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، به اتهام “بغی” توسط دادگاه انقلاب صادر شد. این حکم در حالی صادر شده است که آقای نادعلی از حق دسترسی به وکیل و دادرسی عادلانه محروم بوده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، طی روزهای اخیر شهاب نادعلی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین توسط دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شد. این زندانی سیاسی پیش‌تر به اتهام “بغی” از طریق آنچه که “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” عنوان شده است محاکمه شده بود.

شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست ایمان افشاری، در تاریخ هجدهم دی ماه سال جاری، این زندانی ۴۱ ساله را به اتهام “بغی” از طریق آنچه که “عضویت در جمعیت‌های معارض کشور” خوانده شده به اعدام محکوم کرده است.

شهاب نادعلی اهل همدان پیش‌تر در خرداد ماه سال جاری توسط اداره اطلاعات این شهر بازداشت و پس از مدتی به زندان اوین تهران منتقل شد.

بر اساس دادنامه صادره از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران، شهاب نادعلی به ارتباط با یکی از گروه‌های مخالف نظام جمهوری اسلامی و همکاری مسلحانه با آنها متهم شده است.

این اتهام در حالی است که بنابر شواهد و مستندات پرونده، فعالیت‌های او کاملا فردی بوده و به دلیل عدم استفاده از هرگونه سلاح یا فعالیت منجر به نتیجه تخریبی مصداق بغی نبوده است.

بر اساس این گزارش، بغی از جمله اتهامات امنیتی با مجازات حدی مرگ است. بنابر ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی “باغی” کسی است که بر علیه “اساس نظام جمهوری اسلامی” دست به مبارزه و اقدام مسلحانه بزند.

بر اساس ماده مورد نظر مجازات باغی تنها در صورتی اعدام است که او صرفا بر علیه “اساس نظام جمهوری اسلامی” قیام کند و حتما از اسلحه گرم برای این منظور استفاده کند.

از این رو با توجه به شواهد پرونده به نظر می‌رسد، از آنجا که شهاب نادعلی هرگز از اسلحه گرم استفاده نکرده صدور حکم اعدام به اتهام بغی علیه او با قوانین موضوعه در این زمینه در تناقض است.

به گفته یک منبع مطلع، رای صادره از سوی دادگاه بدوی مورد اعتراض شهاب نادعلی و وکیل او قرار گرفته و درخواست فرجام‌خواهی نسبت به آن به دیوان عالی ارائه شده است.

دیوان عالی جمهوری اسلامی هنوز به فرجام‌خواهی شهاب نادعلی پاسخی نداده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید