حکم پنج سال حبس برای سعید عزیزی، متهم سیاسی دوتابعیتی در دادگاه انقلاب تهران

سعید عزیزی

سعید عزیزی، متهم سیاسی دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، به پنج سال حبس توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران محکوم شده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سعید عزیزی، متهم سیاسی دوتابعیتی ایرانی-سوئدی، طی حکمی که از سوی دادگاه انقلاب تهران صادر شده است به پنج سال حبس محکوم شد.

بر اساس حکمی که توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر شده است، آقای عزیزی از بابت اتهام اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم به پنج سال حبس محکوم شد.

حبس یک فرد به دلیل اتهامات سیاسی، به ویژه زمانی که تابعیت دوگانه داشته باشد، نقض آشکار حقوق بشر است. این اقدام نه تنها ظلم به آقای عزیزی است، بلکه به روابط ایران با جامعه بین‌المللی نیز آسیب می‌رساند.

سعید عزیزی در تاریخ بیست و یکم آبان ۱۴۰۲ درحالیکه به تازگی از سوئد به ایران سفر کرده بود، توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود واقع در تهران بازداشت شد.

این شهروند شصت ساله ایرانی-سوئدی که به سرطان پروستات مبتلا است، طبق گفته‌های وکیل مدافعش، توانایی تحمل زندان را ندارد. اخیرا در زندان از پله‌ای افتاده و وضعیت جسمانی‌اش بدتر شده است.

پیشتر وزارتخانه سوئد با انتشار بیانیه ای اعلام کرده بود مردی با تابعیت سوئدی-ایرانی بدون هیچ دلیل مشخصی در اواخر سال ۲۰۲۳ در ایران بازداشت شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید