کولبری، شغلی پر مخاطره؛ زخمی شدن یک کولبر در پی سقوط از ارتفاعات مرزی نوسود

کولبر

بلال شاهرخ کولبر اهل  یکی از روستاهای پاوه با سقوط از ارتفاعات مرزی نوسود از ناحیه پا مجروح شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بلال شاهرخ کولبر ۲۴ ساله اهل روستای “بانه‌وره” از توابع شهر پاوه با سقوط از ارتفاعات مرزی نوسود مجروح شد.

این کولبر در حین کولبری در ارتفاعات مناطفق مرزی نوسود از ناحیه پا به شدت مجروح شد. او توسط دیگر کولبران به مراکز درمانی منتقل شده است.

کولبری اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید