زخمی‌شدن یک کولبر در مناطق مرزی بانه

کولبر

زانیار محمدی کولبر اهل سقز در پی تیراندازی نیروهای مسلح در مناطق مرزی بانه به گروهی از کولبران زخمی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، شامگاه یک‌شنبه ۲۲ بهمن‌ماه ۱۴۰۲، یک کولبر به‌نام زانیار محمدی، ٢٩ ساله و اهل سقز، متاهل و دارای یک فرزند چهار ماهه در مناطق مرزی بانه زخمی شد.

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر گفت: آقای مرادی بدون اخطار و از فاصله نزدیک هدف تیراندازی قرار گرفته است. این کولبر توسط دیگر کولبران به مراکز درمانی منتقل شد.

کولبری اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید