زخمی شدن یک کولبر جوان بر اثر سقوط از ارتفاعات مرزی نوسود

یاسین فلاحی

یاسین فلاحی، کولبر اهل یکی از روستاهای مریوان پس از شلیک، برای حفظ جان خود مجبور به فرار می‌شود و در حین فرار از کوه سقوط می‌کند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز جمعه چهارم اسفند ۱۴۰۲، یاسین فلاحی، کولبر ۲۳ ساله اهل روستای “وشکلان” از توابع مریوان، در حین کولبری در نوار مرزی نوسود،

یک منبع مطلع ضمن تایید این خبر گفت: “رامین بر اثر “تعقیب و گریز” نیروهای مسلح و سقوط از ارتفاعات مرزی نوسود زخمی شد.”

بر اثر این حادثه، یاسین فلاحی از ناحیه پا به شدت مجروح و تاندون پای چپ او پاره می‌شود.

وی پس از انتقال به مراکز درمانی، تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد.

دلیل سقوط کولبر از کوه، “تعقیب و گریز”  نیروهای هنگ‌مرزی و فرار او برای حفظ جان خود عنوان شده است.

فقدان شغل و معیشت مناسب: معضل کولبری به عنوان راهی برای کسب معیشت در مناطق مرزی به دلیل فقدان شغل و فرصت های اقتصادی مناسب، جان بسیاری از کولبران را به خطر انداخته است.

کولبری اصطلاحی است که به افرادی در غرب ایران، عمدتا در مناطق کردنشین، گفته می‌شود که برای امرار معاش به حمل کالا بین دو طرف مرز ایران و کشورهای همسایه (عمدتا عراق) مبادرت می‌ورزند. این کالاها معمولا بر پشت کول‌برها یا با استفاده از حیوانات بارکش حمل می‌شوند و شامل اقلام مختلفی از جمله لوازم خانگی، پوشاک، سیگار و …. هستند.

خطرات جانی: کولبران مجبورند از مسیرهای کوهستانی صعب‌العبور و خطرناک عبور کنند که این کار با ریسک سقوط، بهمن، برف و یخبندان همراه است. متاسفانه تیراندازی نیروهای مرزبانی هم از دیگر خطراتی است که جان کولبران را تهدید می‌کند.

مشکلات معیشتی: درآمد کولبری ناپایدار بوده و با سختی و مشقت بسیاری بدست می‌آید. همچنین به دلیل ماهیت غیررسمی این کار، کولبران از مزایای کارگری مانند بیمه و بازنشستگی محروم هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید