گفت‌وگوی «شبکه شرق» با وکیل نرگس محمدی درباره چرایی عدم اعزام او به مرخصی

نرگس محمدی

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مصطفی نیلی، وکیل نرگس محمدی در گفت‌وگو با «شبکه شرق» با اشاره به اظهارات مطرح شده درباره چرایی عدم اعزام موکلش به مرخصی اضطراری به منظور شرکت در مراسم ختم پدرش، اظهار کرد: «صبح روز سه‌شنبه با پیام خواهر خانم نرگس محمدی از فوت پدر ایشان مطلع شدم. همان روز به دایره نظارت زندان مراجعه کردم تا موضوع را پیگیری کنم.»

او ادامه داد: «در دایره نظارت، دو خواسته را مطرح کردم، اول اینکه با توجه به این مهم که مدت طولانی است که خانم محمدی از حق تماس تلفنی محروم است، یک نوبت تماس تلفنی به او داده شود تا با خواهرشان تماس بگیرند و از فوت پدرشان مطلع شوند. دوم هم آنکه، براساس قانون به او مرخصی اضطراری داده شود تا در مراسم ختم شرکت کند.»

این وکیل دادگستری با بیان اینکه «دادیار ناظر پس از مشاهده درخواست، دستور دادند که طی نامه‌ای به زندان، دستور یک نوبت تماس تلفنی به خانم محمدی اعلام شود»، گفت: «دادیار درباره درخواست مرخصی اضطراری برای خانم نرگس محمدی هم گفتند که بایستی گواهی فوت مرحوم محمدی را ارائه کنیم. با خواهر خانم نرگس محمدی تماس گرفتم و مقرر شد پس از دریافت گواهی فوت، آن را با استفاده از اتوبوس‌های بین شهری به ترمینال غرب تهران ارسال کند. صبح چهارشنبه به دایره نظارت مراجعه کردم و طی لایحه‌ای با تقدیم گواهی فوت، مجدد تقاضای مرخصی کردم.»

نیلی تصریح کرد: «دادیار ناظر اعلام کرد که خانم نرگس محمدی در پرونده آخرشان که منجر به صدور رأی مبنی بر ١۵ ماه حبس توسط شعبه ٢۶ دادگاه انقلاب شده، حکم محکومیت توسط اجرای احکام دادسرای امنیت به زندان اعلام نشده و اصطلاحا قرار باز دارند. به اجرای احکام مراجعه کردم که اعلام کردند، صبح حکم محکومیت را به زندان اعلام کرده‌اند. شماره نامه اعلام محکومیت را گرفتم و به دایره نظارت بازگشتم.»

او متذکر شد: «در نهایت در دایره نظارت زندان، درخواست مرخصی اضطراری و گواهی فوت را برای دادستان تهران ارسال کردند و مقرر شد در صورت موافقت دادستان با مرخصی، با وکلا تماس بگیرند تا بقیه اقدامات از جمله تودیع قرار تأمین صورت بگیرد.»

وکیل نرگس محمدی با بیان اینکه «هنوز اطلاعی به وکلا در مورد موافقت یا مخالفت با مرخصی داده نشده است»، گفت: «با توجه به قطع بودن تلفن بند زنان در روزهای پنج‌شنبه و جمعه، خبری مبنی بر ابلاغ مرخصی به خانم نرگس محمدی ندارم. در مورد توییت آقای کشت‌دار هم مبنی «مرخصی تحت شرایط مقرر قانونی» نیز با توجه به ماده ۵٢٠ قانون آیین دادرسی کیفری، متوجه منظورشان نمی‌شوم اما اگر منظور او اعزام تحت‌الحفظ به مراسم ترحیم باشد، طبیعتا نمی‌توان از عنوان «مرخصی» برای آن استفاده کرد.»

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید