تخریب گسترده قبور بهائیان در خاوران

تخریب گسترده قبور دستکم ۳۰ شهروند بهائی

گزارش‌ها حاکی از تخریب گسترده قبور دستکم ۳۰ شهروند بهائی در گورستان جمعی خاوران تهران طی روزهای اخیر است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، اخیرا قبور دستکم ۳۰ شهروند درگذشتۀ بهائی دیگر در گورستان جمعی خاوران تهران تخریب شدند.

به گفته جامعه جهانی بهائی، مسئولان با لودر و بولدوزر قبور را صاف کرده‌اند تا اثری از آن‌ها باقی نماند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که حکومت ایران بیش از دو سال است از این محل برای دفن اجباری بهائیان بدون اجازه خانواده‌ها و یا رعایت آداب دفن بهائی استفاده می‌کند.

جامعه جهانی بهائی این اقدام را “حمله‌ای بی‌سابقه و غیرانسانی به جامعۀ بهائی در ایران” و “جنبه‌ای از کارزار ۴۵ ساله حکومت ایران برای سرکوب سیستماتیک بهائیان” دانسته است.

این اولین بار نیست که بهائیان در ایران با هتک حرمت قبور خود مواجه می‌شوند. در سال‌های گذشته نیز بارها آرامستان‌های بهائی در سراسر ایران مورد تخریب و تعرض قرار گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و بهائیان را به عنوان “مرتد” مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد. این آزار و اذیت‌ها شامل محرومیت از تحصیل، اشتغال، و خدمات اجتماعی، بازداشت‌های خودسرانه، و احکام زندان می‌شود.

سیمین فهندژ، نمایندۀ جامعۀ بین‌المللی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو در این رابطه اظهار داشت: “نوروز نزدیک است و در حالی که خانواده‌هایی که به تازگی عزیزان خود را از دست داده‌اند هنوز در غم درگذشت عزیز خود به سر می‌برند، مقامات حکومتی درد شدید و تازه‌ای را بر آن‌ها تحمیل می‌کنند که نهایت غیر انسانی بودن رفتار آن‌ها را ثابت می‌کند. آن‌ها قبور افرادی را که تنها در چند ماه گذشته، حتی همین چند هفته پیش به خاک سپرده شده‌اند، ویران کرده‌اند، افرادی که خاطرات‌شان هنوز در ذهن و قلب عزیزان‌شان زنده است. هیچ هنجار مذهبی یا فرهنگی در هیچ نقطه‌ای از جهان این نوع بی‌حرمتی بی‌رحمانه را نمی‌پذیرد. این پاکسازی فرهنگی از طریق تخریب قبور و آرامستان‌ها با هدف محو هویت بهائیان از اذهان مردم ایران است.”

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید