اعدام یک زندانی بلوچ در زنجان: گزارشی از بی‌عدالتی و نقض حقوق بشر

مهدی گرگیج

حکم یک زندانی به‌نام مهدی گرگیج که با اتهام جرائم مرتبط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بود، بدون آخرین دیدار با خانواده‌اش در زندان زنجان به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سحرگاه روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام مهدی گرگیج، زندانی بلوچ، در زندان زنجان به اجرا درآمد. این اعدام در حالی صورت گرفت که خانواده وی از آن بی‌اطلاع بودند و اجازه ملاقات آخر با او را پیدا نکردند.

مهدی گرگیج، ۵۰ ساله، اهل روستای خیرآباد از توابع شهرستان زهک بود. او در سال ۱۳۹۸ در شهر ارومیه با اتهامات مرتبط به مواد مخدر بازداشت و به زندان زنجان منتقل شده بود. دادگاه انقلاب زنجان وی را به اعدام محکوم کرد.

اعدام مهدی گرگیج نمونه‌ای دیگر از نقض حقوق بشر و بی‌عدالتی در جمهوری اسلامی ایران است. اعدام زندانیان بدون اطلاع و ملاقات آخر با خانواده، نقض آشکار حقوق انسانی و مصداق بارز بی‌رحمی و قساوت است.

از تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ تاکنون، دست‌کم ۱۵۴ زندانی بلوچ، از جمله پنج زن، اعدام شده‌اند. از ۲۹ مرداد ماه ۱۴۰۱  تا ۱۷ اسفند ماه ۱۴۰۲ نیز دست‌کم ۲۵۵ شهروند بلوچ در زندان‌های مختلف کشور به دار آویخته شده‌اند. این آمار فقط شامل موارد احراز هویت شده است و احتمالاً تعداد واقعی اعدام‌ها به مراتب بیشتر است.

جامعه بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشری باید در قبال این جنایات سکوت نکنند و جمهوری اسلامی ایران را به خاطر نقض حقوق بشر و اعدام‌های بی‌رحمانه زندانیان تحت فشار قرار دهند.

ما خواهان توقف فوری اعدام‌ها در ایران و لغو مجازات اعدام هستیم.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید