بیانیه‌‌ی انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج، سقز و زیویه، مریوان و سروآباد، دیواندره‌) به‌مناسبت ۸ مارس

انجمن صنفی معلمان کردستان

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، انجمن صنفی معلمان کردستان (سنندج، سقز و زیویه، مریوان و سروآباد، دیواندره‌) به بهانه‌ی هشت مارس روز جهانی زن طی بیانیه‌ای نوشت:

«به‌نام ژن ژیان ئازادی»

امسال در حالی ۸ مارس را گرامی می‌داریم که‌ بخش حداکثری جامعه‌ از نگاه‌ سنتی به‌ زن در عرصه‌های فرهنگی، حقوقی و سیاسی گذر کرده‌ و حضور زن فارغ از نگاه‌ جنسیتی در ابعاد مختلف اجتماع امری عادی و پذیرفته‌ شده‌ است بر مبنای تساوی کامل حقوق زن و مرد. این تحول گفتمانی بدون شک در سایه‌‌ی سال‌ها مبارزه‌ زنان پیشرو و مردان برابری‌خواه‌ صورت گرفته‌؛ زنانی که‌ هم داس ناموس بر گردن داشتند و هم نگاه‌ سنتی به‌ زن آن‌ها را در پستوی خانه‌ها و آشپزخانه‌ها به‌ بهانه‌ حفظ حرمت و کرامت محصور کرد، شٲنشان را نیمه‌ و سهم‌شان را نصف شمرد. واقعیت آن است که‌ حامی بی‌چون و چرای این نگاه‌ واپسگرا حکومت‌هایی بودند/هستند که‌ سقام و دوام خود را ادامه‌ همان روند بشدت تبعیض‌آمیز و ناعادلانه‌ می‌دانند، لذا راه‌ ترقی را بر زنان مسدود و درِ زندان را به‌ رویشان گشودند تا صدای انسانی‌شان در گلو بماند.
جنبش‌های اجتماعی که‌ معلول تغییرات بنیادین و رنسانس فکری جوامع‌اند نقش بسزایی در تحولات اجتماعی و شیفت گفتمانی جامعه‌ دارند. تغییرات فکری در جنبش‌های اجتماعی در معرض آزمایش قرار می‌گیرند، محک می‌خورند و آنچه‌ دوام پیدا می‌کند و می‌ماند همان است که‌ به‌ واقعیت اجتماعی تبدیل شده‌ و خود بعدها منشا تغییرات دیگر می‌شود.
در جنبش ژن ژیان ئازادی (زن رندگی آزادی) گفتمان مترقی و فلسفە پیشرو آن انرژی پیش برندە این جنبش بود کە بر اساس ده‌ها تحقیق میدانی حکایت از شیفت گفتمانی جامعە و قبول برابری حقوق زن و مرد بعنوان حقیقتی انکارناپذیر در جامعە ایران دارد.
آنچه مترقی بودن جنبش “ژن ژیان ئازادی” را عیان می‌کند حضور اندیشه و فعالیت زنان در این جنبش و پیش از آن است.
انجمن صنفی معلمان کوردستان بر این باور است کە تغییرات زیر در اندیشه و ضمیر جامعه و نیز نگاه و تصمیم حاکمان باید صورت بپذیرد:

١- آزادی زنان مطابق مفاد منشور جهانی حقوق بشر
۲- آزادی همە زندانیان صنفی و سیاسی زن
۳- لغو حکم اعدام به ویژه زنانی کە بعلت کودک‌همسری و شرایط زیست نامناسب مرتکب جرم شدەاند
۴- ممنوعیت کامل کودک همسری و انجام سریع اصلاحات حقوقی در جهت حذف عامل‌های این پدیده‌ی شوم
۵- فراهم کردن شرایط مناسب برای تحصیل دختران و جلوگیری از ترک‌تحصیل آنان
۶- فراهم کردن راە ترقی زنان بر اساس شایستگی برای بر عهدە گرفتن بالاترین مسئولیت‌های سیاسی، حقوقی و قضایی
۷- تصویب برابری کامل حقوق زن و مرد در زمینە ارث و میراث
۸- هیچکس مالک بدن زن نیست و بە بهانە حفظ ناموس کسی حق ندارد حق حیات را از زن سلب کند. برای جلوگیری از قتل‌های ناموسی تصویب قوانین حمایتی از زنان امری ضروری است
۹- زنان حق انتخاب نوع پوشش خود را دارند و حکومت باید این را بپذیرد

انجمن صنفی معلمان کوردستان بر این باور است کە دوران تبعیض بر زنان بە تاریخ پیویستە و عاقلانەترین راە را پذیرش واقعیت و تغییراتی می‌داند کە در جامعە روی دادە است.

با هەزار (زێ) و (گادەر) و (لاوێنی) ڕوونیشمان هەبێ
تاکوو ژن ئازاد نەبێ سەرچاوەکەی ژین لیخنە
“مامۆستا هێمن”

انجمن صنفی معلمان کوردستان (سنندج، سقز و زیویە، مریوان و سروآباد، دیواندرە)
۸ مارس ۲۰۲۴
۱۸ اسفند ۱۴۰۲ (۲۷۲۳ ی کوردی)

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید