آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۱ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲)

آزادی بیان

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۱ تا ۱۸ اسفند ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۱ اسفند ۱۴۰۲

ــ انجمن قلم (پن) امریکا صدور احکام سنگین برای شروین حاجی‌پور، خواننده‌، را محکوم کرد.

شنبه ۱۲ اسفند

ــ سعیده شفیعی، روزنامه‌نگار، برای انجام مراحل درمانی در خارج از زندان با توقف اجرای حکم از زندان اوین آزاد شد.

ــ امید فراغت، روزنامه‌نگار، به اتهام «انتشار مطالب علیه نظام جمهوری اسلامی» به ۲ سال ممنوعیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شد.

یکشنبه ۱۳ اسفند

ــ خبات ویسی، دانشجوی دانشگاه پیام نور مریوان، که به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «عضویت در یکی از احزاب کُرد» به ١۵ ماه حبس تعزیری محکوم شده بود برای سپری کردن دوران محکومیت خود بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

ــ شیدا صابری، دانشجوی دانشگاه شیراز، در دادگاه انقلاب یاسوج به «اخلال در نظم عمومی» و «تجمع غیرقانونی» از طریق در دست داشتن بَنری با مضمون «زن، زندگی، آزادی» متهم شد.

ــ سلیمان عبدی، معلم و عضو انجمن صنفی معلمان سقز، برای اجرای حکم ۸ ماه حبس تعزیری بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شد.

دوشنبه ۱۴ اسفند

ــ مریم شکرانی و زینب رحیمی (زنان روزنامه‌نگار) به دلیل انتشار مطلبی درباره‌ی کشته‌شدن آرمیتا گراوند به اتهام «نشر اکاذیب» به جریمه‌ی نقدی محکوم شدند.

سه‌شنبه ۱۵ اسفند

ــ صدیقه وسمقی، نویسنده و دین‌پژوه، با دریافت ابلاغیه‌ای به دادسرای اوین احضار شد.

ــ سامان صیدی (یاسین)، خواننده‌ی رپ اعتراضی، از زندان قزل‌حصار کرج به بیمارستان آموزشی‌-درمانیِ روان‌پزشکی رازی تهران منتقل شد.

ــ نیکان خبازی، یکی از کارکنان رسانه‌ «فردای اقتصاد»، از بازداشتگاه اداره‌ی آگاهی تهران آزاد شد اما علی تسنیمی، همکار او، هم‌چنان بلاتکلیف در بازداشت است.

چهارشنبه ۱۶ اسفند

ــ پیمان فرهنگیان، شاعر و فعال کارگری، از زندان ازبرم لاهیجان به مرخصی اعزام شد.

ــ انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور، عزیز قاسم‌زاده، تیمور باقری کودکانی، طهماسب سهرابی، غلامرضا اکبرزاده باغبان، علی نهالی، محمدجواد سعیدی، جهانبخش لاجوردی و یدالله بهارستانی (فعالان صنفی معلمان‌ استان گیلان) در دادگاه انقلاب رشت هر یک به تحمل ۲ سال و یک روز حبس و مجازات تکمیلی محکوم شدند.

ــ حکم اخراج محمود ملاکی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان استان بوشهر، در دیوان عدالت اداری تأیید شد.

پنجشنبه ۱۷ اسفند

ــ کوثر افتخاری، بازیگر تئاتر، که در جریان سرکوب اعتراض‌های «زن، زندگی، آزادی» بینایی یک چشمش را از دست داده بود در پادکستی گفته است که به دستور مقام‌های قضایی اجازه‌ی فعالیت در حوزه‌ی تئاتر و حتی انتشار عکس خود در شبکه‌های مجازی را ندارد.

ــ زینب (بهار) خنیاپور در دادگاه تجدیدنظر استان خوزستان به ۴ ماه حبس و ۱۰میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد. این شهروند ساکن بهبهان پیش‌تر در دادگاه کیفری ۲ بهبهان به دلیل «انتشار تصاویر بدون حجاب در فضای مجازی» به ۲ سال حبس محکوم شده بود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید