آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۸ تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۸ تا ۲۵ اسفند ۱۴۰۲) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۸ اسفند ۱۴۰۲

ــ ماهور احمدی، بازیگر (دختر شاعر درگذشته، احمدرضا احمدی)، به اتهام «حضور در معابر و انظار عمومی بدون رعایت حجاب شرعی» که منظور مراسم خاکسپاری پدرش بوده است، در دادگاه کیفری تهران به یک و نیم میلیون تومان جزای نقدی بدل از ده روز حبس تعزیری محکوم شد.

ــ علی نورانی، کارگردان تئاتر، روز چهارشنبه شانزدهم اسفندماه برای تحمل دوران حبس یک‌ساله‌ی خود به اتهام «تبلیغ علیه نظام» و «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

ــ شماری از کنش‌گران مدنی و نویسندگان و هنرمندان با انتشار بیانیه‌ای از مرتضی پروین (بازیگر تئاتر و فعال مدنی اردبیلی)، که از ۱۷ بهمن در بازداشت بوده و از ۵ اسفند دست به اعتصاب غذا زده است، خواستند به اعتصاب خود پایان دهد.

ــ احسان فریدی، دانشجوی دانشگاه تبریز، در خیابان با خشونت بازداشت شد. از دلایل بازداشت و اتهام‌های انتسابی به او اطلاعی در دست نیست.

شنبه ۱۹ اسفند

ــ ساسان چمن‌آرا، هنرمند و فعال مدنی، در دادگاه انقلاب ایلام به ۳ ماه حبس محکوم شد.

ــ مدیر مسئول روزنامه‌ی «بشارت یزد»، در پی انتشار گزارشی انتقادی از طرح معدن مس، محاکمه و آگهی‌های دولتی این رسانه‌ی محلی قطع شد.

ــ اصغر امیرزادگان، معلم و فعال صنفی فرهنگیان استان فارس، در دادگاه انقلاب فیروزآباد به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

یکشنبه ۲۰ اسفند

ــ نسیم سلطان‌بیگی، روزنامه‌نگار، که دوران محکومیت خود را در زندان اوین سپری می‌کرد با مرخصی درمانی به طور موقت از زندان آزاد شد.

ــ فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران اسامی شش روزنامه‌نگاری را که ‌اکنون در زندان‌های ایران به سر می‌برند بدین ترتیب منتشر کرد: کامیار فکور، ویدا ربانی، نیکان خبازی، علی تسنیمی، مهدی افشارنیک و روح‌اله نخعی.

دوشنبه ۲۱ اسفند

ــ محمد مرادی نصاری، شاعر و نویسنده‌ی ایلامی و معلم ساکن سنندج، پس از چاپ دفترهای شعر به زبان کُردی، شرکت در جشنواره‌ی گلاویژ و مصاحبه درباره زبان و ادبیات کردی، به دستور نهادهای امنیتی از تدریس منع شده است.

ــ توماج صالحی جایزه‌ی آزادی بیان خود را که از سازمان «شاخص سانسور» دریافت کرده بود برای کمک به سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان اهدا کرد.

ــ قرار بازداشتِ شریفه محمدی (فعال کارگری زندانی)، به‌رغم نیاز فوری او به جراحی و درمان، تمدید شد.

سه‌شنبه ۲۲ اسفند

ــ حنا خلج، عکاس خبرگزاری دولتی ایرنا، به دنبال انتشار تصاویری از یک تجمع اعتراضی از محل کار خود اخراج شد.

ــ آرش کیخسروی، وکیل دادگستری زندانی، در پی اعتراض به شرایط دیگر زندانیان به مکانی دیگر منتقل شد.

ــ فاطمه خورسند و فاطمه آذریون، دو وکیل دادگستری در صومعه‌سرا، به اتهام «نشر اکاذیب» بازداشت و به قید وثیقه تا پایان مراحل دادرسی آزاد شدند.

ــ مسئولان کمیته‌ی نظارت شورای اسلامی شهر تهران از ورود خبرنگاران و دوربین‌های رسانه‌ی اقتصادی «اکو ایران» به صحن علنی این شورا ممانعت کردند.

 

چهارشنبه ۲۳ اسفند

ــ

 

پنج‌شنبه ۲۴ اسفند

ــ انوش عادلی، محمود صدیقی‌پور و عزیز قاسم‌زاده (فعالان صنفی فرهنگیان گیلان) از زندان لاکان رشت به مرخصی اعزام شدند.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید