گزارشی از وضعیت سه زن زندانی سیاسی در زندان اوین: سمیرا نجاتیان، کبری بیکی و لیان درویش

زنان زندانی

سمیرا نجاتیان به اتهام تبلیغ علیه نظام در حال سپری کردن محکومیت شش ماه خود است، کبری بیکی، ۷۰ ساله، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی در حال تحمل محکومیت سه سال حبس و لیان درویش به اتهام اجتماع و تبانی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام در حالی سپری کردن محکومیت پنج سال حبس خود در زندان اوین هستند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارشی از وضعیت سه زن زندانی سیاسی، سمیرا نجاتیان، کبری بیکی و لیان درویش که در حال سپری کردن محکومیت خود در زندان اوین هستند.

سمیرا نجاتیان به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است که شش ماه از آن به حالت تعلیق درآمده است. او از تاریخ ۲۱ بهمن ماه در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد. خانم نجاتیان در تاریخ ۲۳ شهریورماه در حین پخش تراکت بازداشت شده بود.

کبری بیکی، ۷۰ ساله، به اتهام تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به سه سال حبس محکوم شده است. او از تاریخ ۲۹ مهرماه در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد و تاکنون از امکان اعزام به مرخصی محروم بوده است. خانم بیکی در جریان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ به دلیل شعارنویسی بازداشت شده بود.

لیان درویش به اتهام اجتماع و تبانی، توهین به رهبری و تبلیغ علیه نظام به پنج سال حبس محکوم شده است. او از تاریخ دوم اسفندماه در بند زنان زندان اوین به سر می‌برد. مصداق اتهامات خانم درویش، انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی عنوان شده است. او پیشتر توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بود.

می توان به وضعیت نامناسب بهداشتی در زندان اوین و محرومیت این سه زن از حقوق اولیه‌شان مانند حق مرخصی، تماس تلفنی و ملاقات با خانواده اشاره می‌کند.

با توجه به سن و وضعیت سلامتی خانم بیکی، و همچنین سابقه شکنجه و آزار زندانیان سیاسی در زندان اوین، نگرانی‌های زیادی در مورد سلامتی و امنیت این سه زن وجود دارد.

نویسنده:شهرام الیاسی

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید