زندان اوین؛ مکانی برای سرکوب و نقض حقوق بشر/ نسیم غلامی سیمیاری، ۱۰ ماه در این زندان بلاتکلیف است

نسیم غلامی سیمیاری

نسیم غلامی سیمیاری، فعال سیاسی، بیش از ۱۰ ماه است که در زندان اوین به سر می‌برد و از سرنوشت او خبری در دست نیست.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم غلامی در تاریخ ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ توسط ماموران اطلاعات سپاه بازداشت و به بند یک الف سپاه منتقل شد. او پس از دو ماه به بند دو الف و نهایتا در ۴ مهرماه ۱۴۰۲ به بند زنان زندان اوین منتقل شد.

تاکنون سه جلسه بازپرسی در دادسرای اوین برای خانم غلامی برگزار شده و او از بابت اتهامات “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی”، “تبلیغ علیه نظام” و “بغی” تفهیم اتهام شده است.

بغی در اصطلاح حقوقی ایران به معنای قیام مسلحانه علیه حکومت و نظام است. این جرم در ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۹۲ تعریف شده است.

ماده ۲۸۷ قانون مجازات اسلامی مقرر می‌دارد: “گروهی که در برابر اساس و اصل نظام جمهوری اسلامی ایران به صورت مسلحانه قیام کند، باغی محسوب و اعضای آن به مجازات اعدام محکوم خواهند شد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که خانم غلامی در دوران بازداشت مورد شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته و از او اعترافات اجباری گرفته شده است.

نسیم غلامی سیمیاری، متولد ۲۲ تیرماه ۱۳۶۷، تاکنون در بلاتکلیفی کامل به سر می‌برد و به وکیل و تماس با خانواده دسترسی نداشته است.

بازداشت و بلاتکلیفی نسیم غلامی سیمیاری نمونه‌ای از نقض گسترده حقوق بشر در ایران است. نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با سرکوب فعالان سیاسی و مدنی، فضای خفقان و ارعاب را در جامعه حاکم کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید