عبدالامام زائری، زندانی سیاسی در زندان شیبان، از بیماری و محرومیت از درمان رنج می‌برد

عبدالامام زائری

عبدالامام زائری، زندانی سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز، در شرایطی دوران حبس ابد خود را سپری می‌کند که از بیماری‌های مختلف رنج می‌برد و از دسترسی به خدمات درمانی مناسب محروم است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، آقای زائری که به اتهامات مرتبط با “محاربه” از طریق “تهیه بمب یا بمب‌گذاری در لوله‌های نفتی اهواز” به حبس ابد محکوم شده، از بیماری‌های پروستات، گوارش، قلب و عروق و همچنین درد معده (زخم معده) رنج می‌برد.

با وجود وضعیت نامناسب خدمات درمانی در زندان شیبان و اعتراضات بارها تکرار شده زندانیان و خانواده‌هایشان، مسئولان زندان از اعزام آقای زائری به مراکز درمانی خارج از زندان خودداری می‌کنند.

این در حالی است که حکم اعدام آقای زائری که در ابتدا صادر شده بود، به دلیل تلاش‌های حقوق بشری و با توجه به فقدان مدارک و شواهد کافی، به حبس ابد تقلیل یافته است.

محرومیت عبدالامام زائری از درمان در زندان، ناقض آشکار حقوق بشر و مغایر با قوانین و موازین بین‌المللی است.

آقای زائری، در فروردین ماه ۱۳۸۴، توسط ماموران اداره کل اطلاعات استان خوزستان بازداشت شد، در سال ۱۳۸۵، از بابت اتهاماتی مرتبط با (تهیه بمب یا بمب‌گذاری در لوله‌های نفتی اهواز) با مصداق حقوقی (محاربه) تفهیم اتهام و در نهایت پرونده وی از بابت اتهام مذکور توسط قاضی شعبه ۳ دادگاه انقلاب اهواز، محاکمه و به اعدام محکوم شد و حکم صادره پس از ارجاع به شعبه دیوان عالی کشور در تاریخ ۹ مرداد ماه ۱۳۸۵، تائید شد.

وکلا تا روز دادگاه موکلانشان را ندیدند، حتی در جلسه دادگاه برخی از این‌ها چون نمی‌دانستند از چه کسی باید دفاع کنند و چهره او را نمی‌شناختند، خواهان احراز هویت شده بودند تا مطمئن شوند موکلشان همین فرد است.

عبدالامام زائری، در تاریخ ۱۱ بهمن ماه ۱۳۹۴، پس از تعطیلی زندان کارون اهواز به زندان شیبان اهواز، منتقل شد و در حالی که احکام اعدام برخی افراد مرتبط با پرونده این زندانی سیاسی اجرا شد چندی بعد به حبس ابد تقلیل پیدا کرد.

نهادهای حقوق بشری ضمن ابراز نگرانی عمیق از وضعیت این زندانی سیاسی، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط او و همچنین دسترسی وی به خدمات درمانی مناسب هستند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید