آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۱۷ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۱۷ تا ۲۴ فروردین ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳

ــ‌ حاتم ناطق‌زاده، خبرنگار منتقد محلی در رسانه‌های کهگیلویه و بویراحمد، نیمه‌شبِ روز پنجشنبه با تیراندازی افراد ناشناس به خودرو و خانه‌اش مورد سوءقصد قرار گرفت، اما جان سالم به در برد.

شنبه ۱۸ فروردین

ــ جمال عاملی، شاعر و فعال سیاسی، برای اجرای یک سال حبس خود به زندان اوین منتقل شد.

ــ سلمان موسوی، دبیر، در هیئت بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان تهران به انفصال از خدمت محکوم شد.

ــ هستی امیری و ضیا نبوی، دو دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی، پس از مراجعه به اجرای احکام دادسرای اوین بازداشت و برای تحمل دوران محکومیت خود به یک سال حبس به زندان اوین منتقل شدند.

ــ فهیمه سلطانی، دانشجوی دانشگاه اصفهان، که پیش‌تر به ۲ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شده بود، پس از احضار به اداره‌ی اطلاعات سپاه اصفهان بازداشت شد.

یکشنبه ۱۹ فروردین

ــ دانیال مقدم (خواننده) و سحر زکریا و صبا کمالی (بازیگر) به اتهام «ترویج فساد و فحشا» به اجرای احکام دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شدند. هم‌چنین سحر ذکریا به مدت ۶ ماه از فعالیت در صفحه‌ی اینستاگرام خود منع شد.

ــ رسول گله‌بان، روزنامه‌نگار فعال کُرد اهل ارومیه، در پی شکایت دادستان این شهر، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد.

ــ مصطفی حمدی، روزنامه‌نگار، در سقز بازداشت شد. به گفته‌ی منابع خبری اتهام او «تبلیغ علیه نظام» بوده و به مکانی نامعلوم منتقل شده است.

ــ عثمان اسماعیلی، فعال کارگری محبوس در زندان سنندج، با وجود حال نامساعد جسمی از رسیدگی پزشکی مناسب محروم مانده است.

دوشنبه ۲۰ فروردین

ــ نت بلاکس، از اختلال اینترنت ایران در این روز خبر داد.

ــ لقمان قنبری، مترجم کُرد، که روز گذشته د‌ر خانه‌ی خود در سرپل‌ذهاب ‌‌به دست نیروهای امنیتی بازداشت و ساعت‌ها بازجویی شده بود با اخذ تعهد کتبی از بازداشتگاه اداره اطلاعات سپاه آزاد شد. به گفته‌ی خبرگزاری‌ها ارتباط او را با نویسنده‌ی کتابش «کردها در خاورمیانه‌ ناآرام» مصداق «ارتباط با اسرائیل» دانسته‌اند.

ــ زهرا جعفری، سردبیر نشریه‌ دانشجویی ژینا، به ۲ نیم‌سال محرومیت از تحصیل با احتساب سنوات محکوم شد.

ــ آرش جوهری، فعال کارگری آذربایجانی، که به ۷ سال و نیم حبس محکوم شده بود، پس از گذراندن نیمی از دوران حبس خود به صورت مشروط از زندان اوین آزاد شد.

سه‌شنبه ۲۱ فروردین

ــ داود رضوی، عضو هیئت مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد، محبوس در زندان اوین، با وجود حال نامساعد جسمانی به دلیل امتناع از پوشیدن لباس زندان از اعزام به بیمارستان محروم ماند.

ــ یوسف فرهادی بابادی، فعال محیط زیست، برای «انجام تحقیقات» به بازپرسی دادسرای اوین احضار شد.

چهارشنبه ۲۲ فروردین

ــ صدیقه وسمقی، نویسنده و پژوهش‌گر محبوس در زندان اوین، که چهاردهم فروردین به دلیل وضعیت اورژانسی به بیمارستان اعزام شده و یک روز بعد به‌رغم تأکید پزشک معالج بر نیاز به ادامه‌ی درمان به زندان بازگردانده شده بود هم‌چنان از اعزام به بیمارستان برای ادامه‌ی رسیدگی درمانی محروم مانده است.

ــ علی تسنیمی، از کارکنان رسانه‌ی فردای اقتصاد، با تودیع وثیقه از بازداشتگاه آگاهی تهران آزاد شد.

ــ هیئت تخلفات اداری آموزش و پرورش استان البرز برای روح‌اله (رادا) مردانی، فعال صنفی فرهنگیان، به دلیل حمایت از اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ و فعالیت اعتراضی در فضای مجازی تشکیل پرونده داد.

پنجشنبه ۲۳ فروردین

ــ پزشکی قانونی با صدور حکم عدم‌تحمل کیفر که برای آزادی رضا اقدسی، شاعر و فعال کارگری زندانی، به دلیل بیماری‌های متعدد درخواست شده بود، بدون تشکیل جلسه و معاینه این زندانی سیاسی مخالفت کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید