کمال لطفی، پدر یکی از جانباختگان اعتراضات دهگلان، به پنج سال حبس محکوم شد

کمال لطفی و رضا لطفی

کمال لطفی، پدر رضا لطفی از جانباختگان اعتراضات دهگلان در جریان خیزش اعتراضی “زن، زندگی، آزادی”، توسط دادگاه انقلاب این شهرستان به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، بر اساس حکم صادره، آقای لطفی به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” به یک سال حبس، “توهین به رهبر حکومت ایران” به دو سال حبس و “توهین به بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران” به دو سال حبس محکوم شده است.

گفته می‌شود این حکم حدود دو ماه پیش به آقای لطفی ابلاغ شده است.

کمال لطفی روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۳ پس از احضار به دادسرای عمومی و انقلاب شهر قروه بازداشت شد. از سرنوشت و محل نگهداری وی تاکنون اطلاعی به دست نیامده است.

آقای لطفی پیشتر نیز در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۲ در یکی از خیابان‌های دهگلان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شده بود. او نهایتاً در ۱۳ تیر ۱۴۰۲ با تودیع قرار وثیقه به طور موقت آزاد شد. وی با وجود سن بالا و وضعیت وخیم جسمانی در زندان کامیاران دست به اعتصاب غذا زده بود.

لازم به ذکر است که کمال لطفی اواخر آبان ۱۴۰۲ به اتهام “تبلیغ علیه نظام” به شعبه ۱۰۲ دادگاه کیفری ۲ شهرستان دهگلان احضار شده بود.

پسر آقای لطفی، رضا لطفی، ۲۰ ساله و اهل دهگلان، در جریان اعتراضات این شهر در ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ و در پی قتل حکومتی ژینا امینی، توسط نیروهای امنیتی به ضرب گلوله کشته شد.

خانواده رضا لطفی پس از قتل او، از سوی سپاه پاسداران برای انجام مصاحبه تلویزیونی و نسبت دادن قتل فرزندشان به احزاب کُردستانی مورد تهدید و فشار قرار گرفتند. کمال لطفی چند روز پس از قتل فرزندش و به دنبال ادامه فشار نهادهای امنیتی، با انتشار ویدیویی اعلام کرد که فرزندش با تیراندازی نیروهای نظامی جمهوری اسلامی ایران کشته شده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید