توماج صالحی بار دیگر در دادگاه حاضر شد؛ اتهامات جدیدی به او اضافه شد

توماج صالحی

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات توماج صالحی، خواننده رپ معترض، روز پنجشنبه ۳۰ فروردین ماه ۱۴۰۳،  در شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان برگزار شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در این جلسه که به اتهامات مربوط به سال ۱۴۰۱ رسیدگی می‌شد، دو اتهام جدید “اجتماع و تبانی” و “مشارکت در بغی” به اتهامات قبلی آقای صالحی اضافه شد.

مصطفی نیلی، وکیل مدافع توماج صالحی، در این خصوص گفت که در این جلسه، وکلای او دفاعیات خود را ارائه داده‌اند.

آقای صالحی پیش از این در تیرماه سال گذشته به اتهاماتی از جمله “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به مقدسات” به ۶ سال و ۳ ماه حبس محکوم شده بود. حکم صادره علیه او در دیوان عالی کشور نقض و برای رسیدگی مجدد به شعبه اول دادگاه انقلاب اصفهان ارجاع شده بود.

توماج صالحی در حال حاضر در زندان دستگرد اصفهان به سر می‌برد.

او در اسفند ۱۴۰۱ با انتشار ویدئویی از شکنجه خود در زندان، بار دیگر خبرساز شد.

بازداشت و صدور احکام سنگین برای توماج صالحی با واکنش‌های گسترده‌ای از سوی فعالان حقوق بشر و مدنی روبرو شده است. آنها این اقدامات را نقض آشکار حقوق بشر و آزادی بیان دانسته و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این خواننده شده‌اند.

لازم به ذکر است که اتهامات جدیدی که به توماج صالحی تفهیم شده است، از جمله اتهامات سنگین در قوانین جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و در صورت اثبات، می‌تواند مجازات‌های سنگینی برای او به دنبال داشته باشد.

چند روز پس از بازداشت وی، مسعود ستایشی سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه برای آقای صالحی قرار بازداشت موقت صادر شده است، اعلام کرد: آقای صالحی بعد از آزادی در یکی از شهرستان های استان شمالی نکاتی را گفت که دادسرا این فرد را احضار و اتهامات جدید را به او تفهیم و قرار قانونی وثیقه نسبت به اتهامات جدید صادر کرد. همچنین قرار پرونده پیشین وی نیز تشدید شده است.

توماج صالحی، اوایل آبان ماه ۱۴۰۱، در ارتباط با اعتراضات سراسری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. خبرگزاری های رسمی مدعی شدند، بازداشت وی در هنگامی که او قصد خروج غیرقانونی از مرزهای غرب کشور را داشته، صورت گرفته است. ادعایی که توسط نزدیکان او تکذیب شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید