چهار زندانی افغان، ازجمله دو برادر، در زندان وکیل‌آباد مشهد اعدام شدند

اعدام در ایران

سحرگاه پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳، حکم اعدام چهار زندانی تبعه افغانستان که پیشتر به اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بودند، در زندان وکیل‌آباد مشهد اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، هویت این افراد زمان طاهری، سلام طاهری (دو برادر)، غلام قادر سامانی و ابراهیم نورزهی، همگی اهل افغانستان، توسط “حال وش” تأیید شده است.

منابع مطلع می‌گویند: این چهار نفر که در سال ۹۸ به اتهامات مواد مخدر در مشهد بازداشت شده بودند، از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بودند. آنها روز چهارشنبه ۲۹ فروردین از بند عمومی مربوط به جرائم مواد مخدر به سلول انفرادی زندان وکیل‌آباد منتقل و سحرگاه روز پنجشنبه اعدام شدند.

دو تن از این افراد، سلام طاهری و زمان طاهری، با یکدیگر برادر بودند.

رسانه‌های داخلی ایران خبر اعدام چهار زندانی افغان در زندان وکیل‌آباد مشهد را به طور رسمی منتشر نکرده‌اند،

این اعدام‌ها در حالی صورت می‌گیرد که ایران یکی از بالاترین نرخ‌های اعدام در جهان را دارد. طبق گزارش سازمان حقوق بشر ایران، در سال ۲۰۲۳ دست‌کم ۲۴۶ نفر در ایران اعدام شده‌اند که بالاترین رقم اعدام در شش سال گذشته بوده است.

استفاده از مجازات اعدام به عنوان مجازاتی برای جرایم مواد مخدر به شدت مورد انتقاد سازمان‌های حقوق بشری قرار گرفته است. آنها معتقدند که این مجازات نه تنها بازدارنده نیست، بلکه نقض فاحش حقوق بشر است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید