جان‌باختن یک زندانی بلوچ بر اثر بی‌توجهی به وضعیت سلامتی وی در زندان مرکزی زاهدان

حاج قادر گرگیج

روز یکشنبه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، حاج قادر گرگیج، زندانی بلوچ ۵۲ ساله، پس از تحمل دو سال و شش ماه حبس، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی و تأخیر در اعزام به بیمارستان، در زندان مرکزی زاهدان جان خود را از دست داد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، قادر گرگیج، از معتمدین و ریش سفیدان طایفه گرگیج در زاهدان، به دلیل بیماری زمینه‌ای قلب و فشار خون، نیازمند مراقبت‌های پزشکی تخصصی بود.

با وجود درخواست‌های مکرر خانواده و وجود پرونده پزشکی، مسئولین زندان از اعزام وی به مراکز درمانی خارج از زندان ممانعت به عمل آوردند.

این در حالی است که پیشتر در اسفند ماه ۱۴۰۲، رسانه مستقل بلوچ، با انتشار گزارشی، به وضعیت وخیم سلامتی قادر گرگیج و عدم رسیدگی پزشکی به او اشاره کرده بود.

قادر گرگیج که در مهرماه ۱۴۰۰ توسط نیروهای اطلاعات سپاه و بدون ارائه حکم بازداشت شده بود، تاکنون بلاتکلیف در زندان زاهدان محبوس بود. اتهامات وی “مرتبط با مواد مخدر” عنوان شده بود، اما قادر گرگیج در مراحل بازپرسی این اتهامات را به شدت رد کرده بود.

مرگ حاج قادر گرگیج، دومین مورد فوت زندانیان بلوچ در زندان زاهدان طی یک ماه اخیر است. پیشتر در فروردین ماه ۱۴۰۳، احمد گرگیج، دیگر زندانی بلوچ محبوس در این زندان، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی جان خود را از دست داده بود.

فوت این دو زندانی بلوچ، بار دیگر بر وضعیت نامناسب بهداشت و درمان در زندان‌های ایران و بی‌توجهی به حقوق زندانیان، به خصوص زندانیان اقلیت‌های قومی، تأکید می‌کند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید