سه اعدام دیگر در قزلحصار؛ شمار اعدام‌ها در ایران همچنان رو به افزایش است

علیرضا آقایی و شهرام شرقی

صبح روزهای یکشنبه دوم اردیبهشت و چهارشنبه پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳، در مجموع پنج زندانی در زندان قزلحصار کرج اعدم شدند.هویت دو تن از این افراد که با اتهامات مربوط به “مواد مخدر” به اعدام محکوم شده بودند، تاکنون به طور رسمی اعلام نشده است. هویت زندانی سوم “علی خوش‌آواز” اهل تهران است که صبح روز یکشنبه دوم  اردیبهشت اعدام شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز چهارشنبه پنجم اردیبهشت۱۴۰۳، “شهرام شرقی” ۳۵ ساله و “علیرضا آقایی” ۳۵ ساله، هر دو اهل تهران، اعدام شدند.

شهرام شرقی ۱۴ سال پیش بازداشت و به اعدام محکوم شده بود و علیرضا آقایی نیز پنج سال پیش بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

اعدام این پنج زندانی تاکنون از سوی رسانه‌های داخل ایران یا منابع رسمی اعلام نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران که این خبر را منتشر کرده، ابراز نگرانی کرده است که اعدام زندانیان با اتهامات مربوط به “مواد مخدر” در چهار سال گذشته به طور مستمر افزایش یافته است. در سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، این رقم به ۳۳۴ نفر رسیده است.

اعدام به عنوان مجازاتی خشن و غیرانسانی، بارها از سوی سازمان‌های حقوق بشری مورد انتقاد قرار گرفته است. این مجازات نه تنها بازدارنده نیست، بلکه نقض آشکار حق حیات و کرامت انسانی است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید