خطر نابینا شدن صدیقه وسمقی در سایه عدم رسیدگی پزشکی در زندان اوین

صدیقه وسمقی

صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی که در زندان اوین محبوس است، به دلیل عدم رسیدگی پزشکی مناسب، بخشی از بینایی خود را از دست داده و در خطر نابینا شدن کامل قرار دارد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم وسمقی که از بیماری اختلال شبکیه چشم رنج می‌برد، بارها از دریافت مراقبت‌های پزشکی لازم محروم شده است.

خانواده و وکیل او خواستار آزادی فوری او به دلیل عدم تحمل کیفر به دلیل بیماری هستند.

اسماعیل گرامی مقدم، عضو حزب اتحاد ملی در گفتگویی با اعتماد به نقل از خانواده خانم وسمقی گفت: بر اساس اعلام خانواده، او از بیماری اختلال شبکیه چشم رنج میبرد و پس از بازداشت به دلیل عود شدن بیماری، بینایی مرکزی خود را به طور کامل از دست داده است.

او در ادامه افزود: “روشن است که صدیقه وسمقی دارای اختلال شبکه چشم بوده و از منظر فیزیکی توان تحمل کیفر را ندارد. ده روز است که از انتقال وی به بیمارستان فارابی جهت انجام معاینات چشمی میگذرد؛ روشن است که با این وضعیت نمیتوانند تحمل کیفر زندان و انفرادی را داشته باشند و طی این ده روز مطابق قانون میبایست ایشان آزاد میشدند.”

به گفته گرامی مقدم، خانم وسمقی هم اکنون در بند عمومی زندان اوین محبوس است.

لازم به ذکر است، علیزاده طباطبایی وکیل مدافع خانم وسمقی در گفتگو با خبرگزاری شرق اعلام کرده بود با تاکید بر اینکه مطابق قانون، دادستانی باید با آزادی خانم وسمقی به دلیل عدم تحمل کیفر موافقت کند. وی همچنین در خصوص صدور حکم حبس وی گفت: «مدت حکم حبس خانم وسمقی هم چهار ماه بود که ما تسلیم به رای زدیم و  ۲۴ روز آن کم شد، بنابراین در حال حاضر و با توجه به مدت زمان حضور او در زندان، خانم وسمقی الان مشمول آزادی مشروط می‌شود».

خانم وسمقی در تاریخ بیست و هفتم فروردین ماه، جهت انجام معاینه چشم به بیمارستان فارابی اعزام شد. او به مدت چند ساعت مورد معاینه چشم قرار گرفت و نتایج معاینات به بهداری زندان گزارش شد.

چندی پیش با اعزام خانم وسمقی به بیمارستان به دلیل عدم رعایت حجاب ممانعت به عمل آمده بود.

صدیقه وسمقی که از فشار خون، ضربان قلب و قند خون بالا رنج میبرد، در تاریخ سیزدهم فروردین ماه با حال نامساعد جسمی مواجه شد، پزشک بهداری دستور انتقال فوری خانم وسمقی به بیمارستان را صادر کرد که با کارشکنی مسئولان زندان او از رسیدگی درمانی محروم ماند. سرانجام پس از وخامت حال این زندانی و تاکید مجدد بهداری مبنی بر اورژانسی بودن وضعیت خانم وسمقی، وی یک روز بعد به مرکز درمانی خارج از زندان اعزام شد.

پس از گذشت کمتر از بیست و چهار ساعت از اعزام این تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی به بیمارستان، علیرغم تاکید پزشک معالج مبنی بر نیاز به انجام عمل آنژیوی قلبی، خانم وسمقی به زندان بازگردانده شد.

صدیقه وسمقی در تاریخ بیست و ششم اسفندماه ۱۴۰۲، توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان اوین منتقل شد.

چندی پیش کیفرخواست پرونده خانم وسمقی با اتهامات تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی و حضور در معابر و انظار عمومی بدون حجاب صادر و به شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران ارجاع داده شد.

صدیقه وسمقی، تحلیلگر مسائل سیاسی و اجتماعی پیش از این نیز به واسطه فعالیت های خود سابقه برخوردهای قضایی را داشته است.
اعتماد،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید