آزادی بیان در هفته‌ای که گذشت (۳۱ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳)

آزادی بیان در ایران

کانون نویسندگان ایران، طی یک سلسله گزارش ها به صورت هفتگی به وضعیت آزادی بیان در ایران می‌پردازد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کانون نویسندگان ایران، در گزارشی هفتگی خود از وضعیت آزادی بیان در ایران از روز (۳۱ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارائه داده است که عینا در ادامه می‌آید:

جمعه ۳۱ فروردین

ــ طاهر اصغرپور، مترجم و فعال صنفی معلمان، که به دلیل انتشار مطالب انتقادی در صفحه اینستاگرام خود به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ۴ ماه حبس محکوم شده بود، از ۲۵ فروردین در زندان مرکزی کرج به سر می‌برد.

ــ داوود مهدیان، معلم بازنشسته، در روزهای آخر فروردین با شکایت اطلاعات سپاه ملایر به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» در دادگاه انقلاب این شهر محاکمه شده است، و هنوز اطلاعاتی درباره رأی دادگاه در دست نیست.

ــ مجید کریمی و مسعود فرهیخته، دو فعال صنفی معلمان سنندج، به دلیل شرکت و سخن‌رانی در تجمع‌های صنفی و حمایت از معلمان زندانی، در دادگاه انقلاب این شهر به پرداخت ۸ میلیون تومان جزای نقدی بدل از ۳ ماه حبس تعزیری محکوم شدند.

ــ راحله راحمی‌پور، زندانی سیاسی در زندان اوین، با وجود بیماری‌های متعدد از رسیدگی پزشکی و اعزام به بیمارستان محروم مانده است.

شنبه ۱ اردیبهشت

ــ محمد صادقی، معلم بازنشسته و فعال صنفی معلمان، که به اتهام «اجتماع و تبانی» به یک سال حبس محکوم شده است، پس از مراجعه به اجرای احکام دادگاه انقلاب اراک بازداشت و به زندان این شهر منتقل شد.

ــ عزیز قاسم‌زاده، فعال صنفی فرهنگیان گیلان، از زندان لاکان رشت به مرخصی درمانی اعزام شد.

ــ سوما پورمحمدی، مدرس زبان کُردی و عضو هیئت مدیره‌ی سازمان فرهنگی نوژین در سنندج، به ۱۱ سال حبس و تبعید محکوم شد.

ــ دینا قالیباف، روزنامه‌نگار و دانشجوی دانشگاه بهشتی، که رفتار خشونت‌آمیز و آزار جنسی مأموران در جریان بازداشت چندساعته‌ی خود در ایستگاه مترو تهران را اطلاع‌رسانی کرده و دوباره بازداشت شده بود، پس از پایان بازجویی به زندان اوین منتقل شد.

یکشنبه ۲ اردیبهشت

ــ سامان صیدی (یاسین)، خواننده‌ی رپ اعتراضی، در دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال زندان در تبعید در شهرهای استان کرمان محکوم شد.

ــ محمد مقیمی، وکیل آتنا فرقدانی (نقاش و کارتونیست)، از ضرب‌وشتم شدید او هنگام بازداشت به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «توهین به مقدسات» خبر داد.

دوشنبه ۳ اردیبهشت

ــ دینا قالیباف (روزنامه‌نگار و دانشجو)، با وجود دریافت نامه‌ی آزادی و خارج شدن از بند زنان زندان اوین، دوباره به بند بازگردانده شد. به گزارش خبرگزاری‌ها قوه قضاییه، ضمن ادعای کذب‌بودن روایت دینا قالیباف از آزار جنسی، قرار بازداشت او را تمدید کرده است و بستگان او معتقدند که می‌خواهند با اعمال فشار او را به تکذیب روایت خود و تعهد به حجاب اجباری وادارند.

ــ نوید (رضا) میهن‌دوست (نویسنده و کارگردان) که دوران محکومیت سه سال حبس خود را در زندان اوین سپری می‌کند، برای تنبیه، با محدودیت در دسترسی به کتابخانه‌ی زندان روبه‌رو شده است.

ــ مدیر مجموعه تاریخی‌ـ‌فرهنگی سعدآباد تهران از سایت «صدای میراث» به اتهام افترا و نشر اکاذیب، به دلیل انتشار گزارش‌های انتقادی درباره‌ این مجموعه،‌ شکایت کرد.

سه‌شنبه ۴ اردیبهشت

ــ توماج صالحی، خواننده‌ی رپ اعتراضی، در دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شد.

ــ انجمن قلم امریکا (پن)، پروژه‌ی ارتباط با هنرمندان در معرض خطر(ARC)، شبکه‌ی جهانی کاریکاتور برای صلح، سازمان امریکایی حقوق کارتونیست‌ها و بنیاد کارتونیست‌های آزادی‌خواه مستقر در ژنو، با انتشار بیانیه‌ای مشترک بازداشت خشونت‌آمیز آتنا فرقدانی (نقاش و کارتونیست زندانی) را محکوم کردند و خواستار آزادی فوری او شدند.

ــ پریسا صالحی، خبرنگار و فعال دانشجویی، که بهمن‌ماه سال گذشته به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس و ۲ سال تبعید به زنجان همراه با محرومیت از فعالیت در فضای مجازی محکوم شده بود، از احضار خود به شعبه ۷ اجرای احکام کرج برای اجرای حکم ۵ ماه زندان خبر داد.

ــ وفا احمدپور (وفادار)، خواننده‌ی رپ اعتراضی، که به اتهام «تبلیغ علیه نظام» در دادگاه انقلاب تهران به یک سال حبس محکوم شده است به اجرای احکام دادسرای اوین احضار شد.

چهارشنبه ۵ اردیبهشت

ــ سیامک صادقی چهرازی، فعال صنفی فرهنگیان خوزستان، با دریافت ابلاغیه به اتهام‌هایی چون «تحریک مردم به قصد برهم زدن امنیت کشور»، «تبلیغ علیه‌ نظام» و «نشر اکاذیب» به شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری اهواز احضار شد.

پنجشنبه ۶ اردیبهشت

ــ دادستانی تهران علیه میلاد علوی (خبرنگار روزنامه شرق)، به دلیل انتشار یک ویدیو از واکنش مردم به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، اعلام جرم کرد و برای او پرونده‌ تشکیل داد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید