اعدام دستکم سه زندانی در زندان اصفهان، از جمله یک زندانی بلوچ

دین‌محمد میرخانی

صبح روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳، حکم اعدام دستکم سه زندانی، از جمله یک زندانی بلوچ به نام دین‌محمد میرخانی، در زندان اصفهان اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، میرخانی که از بابت اتهامات مرتبط با مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود، روز شنبه به سلول انفرادی زندان اصفهان منتقل شده بود. او متاهل، دارای ۹ فرزند و ساکن ایرانشهر بود.

هویت دو زندانی دیگر که به اتهام جرایم مواد مخدر اعدام شده‌اند، تاکنون مشخص نشده است.

منابع خبری گزارش داده‌اند که دین‌محمد میرخانی در سال ۱۳۹۷ به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر بازداشت شده بود. او در دادگاه انقلاب اصفهان به اعدام محکوم شد و حکم او در دیوان عالی کشور نیز تأیید شده بود.

میرخانی در زمان بازداشت مورد شکنجه قرار گرفته بود تا به جرم خود اعتراف کند، اما او اتهامات را رد کرده بود. با این حال، قاضی دادگاه بدون توجه به اظهارات او، حکم اعدام را صادر کرد.

اعدام دین‌محمد میرخانی بار دیگر انتقاد فعالان حقوق بشر را به دنبال داشته است. آنها معتقدند که مجازات اعدام برای جرایم مواد مخدر غیرانسانی و بی‌رحمانه است و باید لغو شود.

در اینجا خلاصه‌ای از جزئیات مربوط به اعدام دین‌محمد میرخانی آمده می آید:

دین‌محمد میرخانی (شهلی‌بر)

سن: مشخص نیست

شغل: کارمند بازنشسته بهداشت

محل سکونت: ایرانشهر

اتهام: حمل و نگهداری مواد مخدر

تاریخ بازداشت: ۱۳۹۷/۹/۳

محل بازداشت: زندان اصفهان

تاریخ صدور حکم اعدام: ۱۳۹۸/۶/۲۴

تاریخ تأیید حکم در دیوان عالی کشور: ۱۴۰۱/۴/۳۱

تاریخ اعدام: روز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳،
فعالان حقوق بشر خواستار لغو مجازات اعدام در ایران هستند. آنها معتقدند که این مجازات غیرانسانی و بی‌رحمانه است و هیچ بازدارندگی موثری در برابر جرم ندارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید