حکم دو سال حبس و ممنوعیت فعالیت مجازی برای صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار، قطعی شد

صبا آذرپیک

حکم دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت فعالیت در فضای مجازی صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار، که پیشتر به دلیل شکایت برخی مقامات صادر شده بود، قطعی شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، خانم آذرپیک در پی شکایت‌هایی از جمله مجلس شورای اسلامی، علیرضا رزم‌حسینی، وزیر صمت دولت روحانی، زهرا شیخی، نماینده مجلس یازدهم و سیدمحسن دهنوی، عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم، به اتهاماتی از جمله “نشر اکاذیب، افترا و تهدید” مجرم شناخته شده بود.

آذرپیک پیشتر به دو سال حبس تعزیری و دو سال ممنوعیت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی محکوم شده بود. در حکم اولیه آمده بود که در صورت تکرار “رفتارهای مجرمانه” از سوی خانم آذرپیک، یک سوم به مدت حبس او اضافه خواهد شد.

با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، مجازات اشد یعنی دو سال حبس تعزیری برای او قابل اجرا خواهد بود.

صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار و فعال مدنی، سابقه‌ی فعالیت در رسانه‌های مختلف از جمله روزنامه‌های اعتماد، شرق و هم‌میهن را دارد. او همچنین در دوره‌ی ریاست جمهوری محمد خاتمی، مدیرمسئول نشریه‌ی “ایران‌نو” بود.

بازداشت و صدور احکام حبس و ممنوعیت فعالیت برای روزنامه‌نگاران و فعالان رسانه‌ای در ایران در سال‌های اخیر به امری رایج تبدیل شده است.

منتقدان این اقدامات را نقض آزادی بیان و حقوق شهروندان می‌دانند و خواهان توقف پیگرد قضایی اصحاب رسانه به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود هستند.

هنوز مشخص نیست که خانم آذرپیک چه زمانی و چگونه حکم خود را اجرا خواهد کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید