اعدام چهار زندانی در زندان مرکزی تبریز

اعدام

حکم چهار زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» و یا «قتل عمد» به اعدام و یا قصاص نفس محکوم شده بودند، در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، صبح روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت ماه، حکم اعدام چهار مرد در زندان مرکزی تبریز به اجرا درآمد.

هویت سه تن از این زندانیان که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده بودند، محمدرسول خوشکار، ۵۳ ساله، سعید رنجدوست، ۵۳ ساله و صابر امین‌آبادی احراز شده است.

هویت یک زندانی دیگر که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» بازداشت و به اعدام محکوم شده بود، مهدی حبیبی، ۴۰ ساله و اهل عجب شیر احراز شده است.

یک منبع مطلع درخصوص اعدام این چهار زندانی به سازمان حقوق بشر ایران گفت:‌ «محمدرسول خوشکار شش سال پیش به اتهام تجاوز و قتل یک دختر ۱۵ ساله بازداشت و به قصاص نفس و اعدام محکوم شده بود. اما به نظر میرسد حکم قصاص نفس درحضور شکات در مورد او به اجرا درآمده است.»

این منبع در ادامه بیان داشت: «سعید رنجدوست نیز از حدود ۵ سال پیش به اتهام قتل عمد بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود. او اهل یکی از روستاهای تبریز بود و در کار بافت فرش بود. او پدر سه فرزند خردسال بود و علاوه بر فرزندان خودش، سرپرستی دو کودک یتیم را هم بر عهده داشت. صابر امین‌آبادی نیز از سه سال پیش به اتهام قتل بر سر مسایل ناموسی بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود. مهدی حبیبی نیز از سه سال پیش با اتهامات مربوط به مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.»

منابع رسمی و رسانه‌های داخل ایران تا لحظه تنظیم این گزارش تنها اعدام محمدرسول خوشکار را اعلام کرده‌اند.

اعدام زندانیانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» اعدام شده‌اند، در چهار سال گذشته به‌طور مستمر و هر ساله، افزایش شدیدی داشته‌اند. سال ۲۰۲۳ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ که ۲۵۶ نفر با اتهام‌های مرتبط با مواد مخدر اعدام شده بودند، ۸۴ درصد افزایش را شاهد بوده و ۴۷۱ اعدام با این اتهام به ثبت رسیده است.
سازمان حقوق بشر ایران،

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید