اعدام دو زندانی بلوچ در زندان کرمان: عبدالله ازبکزهی و خلیل‌الله براهویی

عبدالله ازبکزهی و خلیل‌الله براهویی

سحرگاه روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳، حکم اعدام دو زندانی بلوچ به نام‌های عبدالله ازبکزهی و خلیل‌الله براهویی در زندان کرمان اجرا شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، عبدالله ازبکزهی، ۲۸ ساله، اهل و ساکن زاهدان، متاهل و دارای سه فرزند بود. او در سال ۱۴۰۰ در شهرستان کهنوج با اتهام مرتبط با مواد مخدر بازداشت و پس از انتقال به کرمان، از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود.

خلیل‌الله براهویی (احمدزهی) نیز ۳۵ ساله، اهل و ساکن روستای گزو شهرستان خاش بود. او در سال ۱۳۹۶ در کرمان به اتهامات مرتبط با مواد مخدر بازداشت و از سوی دادگاه انقلاب این شهر به اعدام محکوم شده بود.

به گفته منابع مطلع، خلیل‌الله پس از بازداشت حدود دو سال با قید وثیقه آزاد شده بود اما پس از احضار و بازگشت به زندان، حکم اعدام او بدون داشتن ملاقات آخر و اطلاع خانواده اجرا شد.

سازمان‌های حقوق بشری بارها نسبت به روند ناعادلانه و غیرانسانی صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، به خصوص در مورد اقلیت‌های قومی مانند بلوچ‌ها، هشدار داده‌اند.

اعدام به عنوان مجازاتی غیرقابل بازگشت و مغایر با حقوق بشر، در بسیاری از موارد تناسبی با جرم ارتکابی ندارد و نقض حق حیات محسوب می‌شود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید