عفو بین‌الملل خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط نرگس محمدی شد

ساعاتی پس از انتشار خبر مرخصی سه روزه نرگس محمدی، کنشگر مدنی محبوس در زندان اوین، عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای خطاب به مقامات جمهوری اسلامی ایران، خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط این زندانی عقیدتی شد.

نرگس محمدی، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر محبوس در زندان اوین روز جاری مورخ ۴ مهرماه ۹۷ در حالی پس از تحمل حدود سه سال و نیم حبس به مرخصی سه روزه آمد که تقی رحمانی، همسر این زندانی عقیدتی با توجه به بیماری نرگس محمدی خواستار مرخصی استعلاجی طولانی‌تری برای وی شد.

تقی رحمانی، در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «با توجه به بیماری نرگس محمدی وی نیاز به مرخصی استعلاجی طولانی دارد تا مداوای وی بهتر صورت گیرد. زندانی هم شهروند است.»

نرگس محمدی، برنده جایزه ساخاروف، در اردیبهشت ۱۳۹۵، توسط دادگاه انقلاب تهران به ۱۶ سال زندان محکوم شد که ۱۰ سال از آن به دلیل فعالیت او در کمپین گام به گام تا لغو مجازات اعدام (لگام) بوده است. دادگاه همکاری او با این کمپین مسالمت آمیز را مصداق اتهام «تشکیل جمعیت با هدف برهم زدن امنیت کشور» اعلام کرد. نرگس محمدی اظهار داشته که در جلسه محاکمه، قاضی برخوردی خصومت‌آمیز و مغرضانه‌ نسبت به وی داشته و به طرزی بی‌پرده و آشکارا از اتهامات وارده به او از سوی مقامات وزارت اطلاعات دفاع ‌کرده است. او همچنین اظهار داشته که قاضی او را به واسطه فعالیت‌هایش علیه مجازات اعدام، به تلاش برای تغییر احکام الهی متهم کرده است.

همچنین ۶ سال دیگر از محکومیت نرگس محمدی به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» بوده است که اساس آنها نیز فعالیت‌های مسالمت آمیز حقوق بشری وی است، از جمله مصاحبه با رسانه‌ها درباره موارد نقض حقوق بشر، شرکت در تجمعات مسالمت‌آمیز مقابل زندان جهت حمایت از خانواده‌های زندانیان محکوم به اعدام، ارتباط با دیگر فعالان حقوق بشر من‌جمله شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل، مشارکت در اعتراضات مسالمت‌آمیز علیه اسیدپاشی و ملاقات با کاترین اشتون در سال ۱۳۹۲. شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران حکم ۱۶ سال زندان نرگس محمدی را در مهرماه ۱۳۹۵ تأیید کرد، درخواست اعاده دادرسی وی در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۶ توسط دیوان عالی کشور رد شد.

بیشتر بخوانید:

عفو بین‌الملل: محرومیت نرگس محمدی از خدمات درمانى بی‌رحمانه و غیرانسانى است
روایت مهدی محمدی از ملاقات با خواهرش نرگس محمدی
نرگس محمدی نیاز به درمان دارد
نرگس محمدی به بیمارستان منتقل شد
بیانیه مشترک عبدالفتاح سلطانی و نرگس محمدی از زندان اوین

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید