آخرین وضعیت سهیل عربی در گفتگویی با مادر این زندانی سیاسی؛ صدور مجدد احکام حبس، تبعید و جزای نقدی

داریوش عدیم

سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ که اخیرا در ۲۰ خردادماه طی پرونده‌ای از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده‌بود، در پرونده‌ای دیگر در همان شعبه به ریاست قاضی احمدزاده، به سه سال حبس، سه سال تبعید و جزای نقدی محکوم شده‌است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، سهیل عربی زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ موسوم به فشافویه در پرونده‌ی جدیدی در روز ۳۱ شهریورماه ۹۷ از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده، به اتهامات “فعالیت تبلیغی علیه نظام” و “تشویش اذهان عمومی” به سه سال حبس تعزیری، سه سال تبعید به برازجان و پرداخت ۴ میلیون تومان جزای نقدی محکوم شد.

این حکم یکشنبه ۸ مهرماه ۱۳۹۷ به وکیل وی ابلاغ شد.

در همین خصوص کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۳۹۷ با فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی گفتگویی صورت داد.

فرنگیس مظلوم، در مورد صدور احکام حبس، تبعید و جزای نقدی فرزندش به کمپین گفت: «همینطور که مستحضر هستید، سهیل، ۳۱ شهریورماه در شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ریاست آقای احمدزاده، رییس شعبه مجددا محاکمه شدند و سه سال حبس گرفتند و اتهامی که بهشان زدند ارتباط با رسانه‌های خارجی و بیانیه دادن به خارج از زندان و تشریح وضعیت جهنمی زندان تهران بزرگ بود.»

خانم مظلوم در پاسخ به این پرسش که منظور از تشریح وضعیت تهران بزرگ چیست، گفت: «منظور از جهنمی بودن این زندان، همان وضعیت زندان تهران بزرگ، از نظر آب و غذا و طرز رفتاری که با زندانی‌ها داشتند و موقعیت و اتفاقاتی که در آن زندان افتاده است و اتهام دومشان نیز خط دادن به مردم برای تظاهرات دی‌ماه بود و همانطور که می‌دانید، خردادماه ۹۷ سهیل به شش سال حبس مجدد محکوم شده‌بود و طبق گفته این‌ها سهیل باید جمعا ۹ سال در زندان باشد و بعد به برزاجان در استان بوشهر تبعید شود و ۴ میلیون هم جریمه نقدی شده‌است!»

فرنگیس مظلوم، در مورد زمان ملاقات خود با فرزندش سهیل گفت: «خیر، متاسفانه سه هفته است که سهیل ممنوع‌الملاقات شده و من دو هفته پیش، نزد آقای مداحیان، دادیار ناظر بر زندان، رفتم و سوال کردم که چرا نمیتوانم سهیل را ببینم و شرح دادم که دو هفته است با این وضعیت جسمی بد و قلب بیمارم مدام مراجعه می‌کنم و اجازه نمی‌دهند او را ببینم و در آخر به من گفتند تا سوم مهر باید صبر کنی که آنروز هم سه‌شنبه بود گفتند تا روز یک‌شنبه صبر کن و همین یک‌شنبه که مجدد سر زدم و به من گفتند شما می‌توانی به ملاقات فرزندت بروی اما وقتی مراجعه کردم گفتند سهیل را به دادگاه برده‌اند و واقعا متعجب شدم که چرا او را به دادگاه برده‌اند، بدون اینکه حتی به وکیل یا خانواده‌اش بگویند و باز هم اجازه ندادند که او را ببینم.»

از خانم مظلوم در مورد آخرین وضعیت سهیل سوال شد، وی گفت: «سهیل کارت پولی‌اش سوخته و حتی یک کارت تلفن هم ندارد، حق تماس تلفنی ندارد، حق ملاقات ندارد، مسئولان می‌گویند به ما مربوط نیست، اصلا از بهمن‌ماه که به آنجا رفت اجازه تلفن کردن ندادند و این وضعیت اسف‌ناک سهیل است که یا مدام در قرنطینه است یا در کنار زندانیان خطرناک است و اگر جرمش امنیتی و سیاسی است خوب چرا او را به بند دیگری نمی‌فرستند چرا اصل تفکیک جرایم برای او رعایت نمی‌شود.»

خانم مظلوم در آخر گفت:‌ «من از همه می‌خواهم کمک کنند که صدای سهیل و سهیل‌ها باشیم، امروز سهیل آنجاست و فردا نوبت فرزندان دیگر است، خودتان می‌شنوید و می‌بینید که هر روز به بهانه‌های واهی بچه‌های ما را در زندان می‌کنند، فکر نکنید که من فقط به خاطر سهیل سنگ به سینه می‌کوبم. من به خاطر تمام بچه‌ها و تمام فرزندان ایران و هم دختران و پسران اعتراض می‌کنم و از همه مجامع حقوق بشری و بین‌المللی خواهش دارم صدای سهیل و سهیل‌ها باشند. این‌ها کسانی هستند که عمرشان در زندان تلف می‌شود.

گفتگوی کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با فرنگیس مظلوم، مادر سهیل عربی:

سهیل عربی، زندانی سیاسی محبوس در زندان تهران بزرگ موسوم به فشافویه در پرونده‌ای که در داخل زندان برای وی مفتوح شده‌بود، به اتهامات “توهین به مقدسات” و “تبلیغ علیه نظام” از سوی شعبه ۲۸دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه مجموعا به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شد.

در این پرونده مفتوحه سهیل عربی از بابت اتهام تبلیغ علیه نظام به یکسال، از بابت اتهام توهین به مقدسات به تحمل ۵ سال حبس تعزیری و نسترن نعیمی، همسر سابق آقای عربی نیز به تحمل یک سال و شش ماه حبس محکوم شده است.

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات سهیل عربی در پرونده جدید که در زمان تحمل دوران محکومیت‌اش مفتوح شده بود، روز یکشنبه  ۲۰ خرداد ماه ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی مقیسه برگزار شد.

در این جلسه سهیل عربی به همراه همسر سابق خود به اتهامات “ارتباط با رسانه های بیگانه، توهین به رهبری، توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام” محاکمه شده بودند.

سهیل عربی در دی‌ماه سال ۹۶ با انتشار نامه‌ای سرگشاده ضمن اشاره به عدم استقلال قوه قضاییه و نمایشی بودن محاکمه گفته بود“ اواخر سال جاری در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب بابت دو اتهام ناروای فعالیت تبلیغی علیه نظام و توهین به مقدسات شرایط محاکمه فراهم شد.” همچنین در ادامه تاکید کرده بود که هردو اتهام وی “نارواست”.

این زندانی سیاسی در خصوص اتهامات در نامه منتشر شده اشاره کرده بود “اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظامی را که به رسمیت نمیشناسم، آن هم از طریق حمایت از زندانیان سیاسی و عقیدتی! یعنی تحمل حبس به جرمی که آقایان حقوقمان را نقض کردند و ما اعتراض کردیم.

مصداق فعالیت علیه نظام نیز مقالاتی است که در حمایت از زندانیان عقیدتی سیاسی ایران در سایت ها و صفحات مختلف منتشر کردم”.

در ادامه نامه، سهیل عربی توضیح داده‌بود “اتهام دوم: توهین به مقدسات ازطریق نوشتن چند مقاله در نقدخرافات و ترجمه مقالاتی از رابرت گرین که درصفحه فیسبوکی منتشر شده است و حتی یک واژه توهین آمیز در نوشته ها و ترجمه ها موجود نیست”.

لازم به ذکر است، سهیل عربی مورخ ۵ بهمن‌ماه ۹۶ به بند یک قرنطینه زندان اوین منتقل و سپس به زندان بزرگ تهران (فشافویه) تبعید شد.

آقای عربی متولد ۳۰ مردادماه ۱۳۶۴ و دارای یک فرزند دختر است، او در آبان‌ماه ۱۳۹۲، از سوی «قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران» بازداشت شد و مدت ۲ ماه را در سلول انفرادی گذراند.

سهیل عربی به‌خاطر نوشتن مطالبی انتقادی در اینترنت ابتدا به حکم مراجع قضایی جمهوری اسلامی به «سب النبی» متهم و به اعدام محکوم شد. هرچند حکم وی بعدا به ۷ سال حبس تقلیل یافت.

 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید