زانیار مرادی

نام و نام خانوادگی: زانیار مرادی

شهرت:

تاریخ و محل تولد: ۱۱ دی‌ماه ۱۳۶۶، مریوان

وضعیت تاهل و فرزندان: مجرد

محل نگهداری: زندان رجایی شهر کرج

تاریخ بازداشت یا دستگیری: ۱۴ مردادماه ۱٣٨٨، مریوان

اتهام‌‌های انتسابی: قتل پسر امام جمعه مریوان، محاربه و مفسد فی‌الارض از طریق عضویت در حزب کوملە

مرجع رسیدگی: شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی

حکم صادره: اعدام

وضعیت حکم: اجرای حکم درسحرگاه شنبه ۱۷ شهریور ۹۷

سابقه محکومیت‌های پیشین:

سابقه شکنجه و بدرفتاری: شکنجەهای جسمی و روانی شدید

سوابق:

وضعیت‌های خاص: مشکلات جسمانی همچون آسیب شدید در ناحیه زانو، کمر و بیضەها

روایت زندگی و سرگذشت: «زانیار مرادی»، زندانی سیاسی کُرد، فرزند «اقبال مرادی» ۲۸ ساله ساکن شهر «مریوان»، در ۱۴ مردادماه ۱٣٨٨، توسط نیروهای «اداره اطلاعات شهر مریوان» بازداشت شده و به بازداشتگاه «ستاد خبری اداره اطلاعات شهر سنندج» منتقل شده است.

او پس از تحمل شکنجه‌های جسمی و روانی، به «بند ۲۰۹ زندان اوین» منتقل شد و پس از نزدیک به یک ماه و نیم حبس، بدون برخورداری از حق ملاقات و تماس با خانواده در «شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران» به ریاست «قاضی صلواتی» و به اتهام “قتل پسر امام جمعه مریوان” و “عضویت در حزب کومه‌له” محاکمه و به اعدام محکوم شد. اعتراض این زندانی به حکم صادره، بی‌نتیجه بوده و در ۱٨ تیرماه ۱٣۹۰، پس از بررسی پرونده از سوی «دیوان عالی کشور» این حکم تایید و یک روز پس از آن به «دایره اجرای احکام زندانی رجایی شهر کرج» ابلاغ شد.

این در حالی است که «زانیار مرادی» زندانی سیاسی کُرد محکوم به اعدام به دلیل “دیسک کمر” و “برخی بیماری‌های دیگر” از نظر سلامتی با مشکلات جدی مواجه است. او نیاز بە معاینه از سوی “پزشک متخصص” و بستری شدن در بیمارستان خارج از زندان دارد، این در حالی است کە «دادستان تهران»، بارها با درخواست انتقال به مراکز درمانی تخصصی خارج از زندان مخالفت کرده است.

خانواده و نزدیکان این زندانی سیاسی کُرد گفته‌اند: “زانیار مرادی در زمان بازداشت برای گرفتن اعترافات مورد شکنجه‌ قرار گرفته است و خود وی نیز با انتشار یک نامه از شکنجه‌های اعمال شده توسط بازجویان وزارت اطلاعات پرده برداشته است. او به دلیل شکنجه‌های وارد شده دچار کمر درد شدید شده و همچنین در این مدت از درد در ناحیه‌ی بیضه‌ها نیز رنج می‌برد. تا به حال مدت چندین بار درخواست اعزام به بیمارستان خارج از زندان را کرده بود که در نهایت روز دوشنبه ۵ تیرماه ۱۳۹۱، وی به بیمارستان خارج از زندان اعزام گردید و بعد از آزمایش صورت گرفته مشخص شد دو مهره وی به سبب ضربات شدید دچار جابه‌جایی شده و سه مهره دیگر وی نیز دچار دیسک شده است و همچنین دچار فتق بیضه شده است و این سبب شده که وی به راحتی قادر به راه رفتن و نشستن نباشد و مسوولین بهداری زندان بعد از اعلام نتیجه آزمایشات طی نامه‌ای برای اعزام او به بیمارستان خارج از زندان برای معاینه توسط پزشک متخصص و همچنین بستری شدن از دادستان تهران درخواست مجوز اعزام نموده‌اند ولی با گذشت چندین‌ماه دادستان تهران با این درخواست مواقفت نکرده است.”

خانوادە این زندانی سیاسی کُرد با اینکە در خارج از ایران زندگی می‌کنند، بارها به خاطر دفاع از فرزندشان از سوی نهادهای امنیتی ایران دچار مشکل شدەاند.

«آمنه قادری» مادر «زانیار مرادی» زندانی محکوم به اعدام در گفتگو با کمپین گفتە است: “تمام مردم کردستان می‌دانند که زانیار و لقمان مرادی بیگناه هستند، بگذارید صدای ما به گوش مردم دنیا برسد تا کمک کنند بچه‌های بیگناه ما با سناریوهایی که خود جمهوری اسلامی ساخته و آنها را قاتل معرفی کرده اعدام نشوند.”

هرچند تاکنون درخواست‌‌های مکرری از سوی نهادهای حقوق بشری، شخصیت‌های سرشناس بین‌المللی، برای لغو حکم اعدام «زانیار مرادی» و دیگر هم‌پروندەای او «لقمان مرادی» شده‌اند، اما تاکنون هیچ اقدامی از سوی نهادهای قضایی ایران برای لغو حکم اعدام «زانیار مرادی» صورت نگرفتە است.

این زندانی سیاسی که در سالن ۱۲ زندان «رجایی شهر کرج» به‌سر می‎برد، چهارشنبه ۱۴ شهریور ۹۷ از بند عمومی به بند ۸ اطلاعات سپاه در زندان رجایی‌شهر منتقل شد و جمعه ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ و ساعاتی پس از ملاقات با خانواده‌اش از سوی نیروهای امنیتی به مکان نامعلومی منتقل شد.

در نهایت حکم اعدام زانیار مرادی، “در یکی از پایگاه‌های سپاه پاسداران در تهران” سحرگاه شنبه ۱۷ شهریور ۹۷ به همراه رامین حسین پناهی و لقمان مرادی، دو تن دیگر از زندانیان سیاسی، اجرا شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید