شلاق و حبس حکم دادگاه تجدیدنظر برای کیوان کریمی

«کیوان کریمی» فیلمسار از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر استان تهران به ۲۲۳ ضربه شلاق و یک سال زندان تعزیری محکوم و حکم صادره به وکیل نامبرده ابلاغ گردید.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، دادگاه تجدید نظر ۵ سال از ۶ سال حبس «کیوان کریمی» را به حبس تعلیقی تبدیل کرد ولی یک سال زندان برای او تایید شده است.
یک منبع نزدیک به «کیوان کریمی»، فیلم ساز ایرانی که مهرماه ۱۳۹۴ به اتهاماتی همچون “توهین به مقدسات” و”رابطه نامشروع از طریق روبوسی و دست‌دادن با نامحرم”، به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم شده بود، با ارائه این جزئیات به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت این فیلمساز فعلا باید یک سال را در زندان سپری کند و ۲۲۳ ضربه شلاق متحمل شود.
به گفته این منبع مطلع، کریمی قصد خروج از کشور را ندارد و تنها ممکن است این حکم دیرتر اجرا شود. این منبع در ادامه عنوان کرد که این حکم قطعی و نهایی است و قابل تجدیدنظرخواهی نیست.
او باا اشاره به این که دادگاه تجدیدنظر او روز چهارشنبه دوم دی ماه در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر برگزار شد، به کمپین گفت: “دادگاه کیوان کریمی با حضور قاضی بابایی و پورعرب و نمایندگان اطلاعات سپاه و وزارت اطلاعات و نماینده دادستان تهران برگزار شد.”
این منبع مطلع گفت در دادگاه تجدید نظر، کریمی به دادگاه گفته است که “هم فیلم وهم کلیپ موجود در پرونده هنوز به نمایش در نیامده و هیچ‌گاه هم انتشار نیافته‌اند پس مصداقی برای توهین وجود ندارد، چرا که هنوز هیچ کس این تصاویر را ندیده است.”
امیر رئیسیان وکیل این فیلمساز ۲۳ مهرماه به کمپین گفت: “همه فیلم‌های آقای کریمی در قالب قانونی ساخته شده است. اما در دادنامه به فیلم دیوار (نوشتن در شهر) در خصوص توهین به مقدسات، اشاره شده است. در حالی که این فیلم هیچ اشاره‌ای به مقدسات ندارد، چه برسد که توهین به مقدسات باشد، درباره دیوار نویسی در تهران است، هیچ پلانی را هم مشخص نکرده‌اند و به ما نگفته‌اند این پلان مصداق توهین به مقدسات است.”
کیوان کریمی، فیلم ساز ۳۰ ساله اهل کردستان است. این مستند سازفیلم “نوشتن بر شهر” را در آذر ماه ۱۳۹۲ ساخت که به دلیل ساخت این فیلم مدتی بازداشت و سپس با قرار وثیقه آزاد شد. این فیلم که هرگز اجازه اکران پیدا نکرد درباره تاریخ دیوار نویسی‌ها و گرافیتی‌های سیاسی و اجتماعی ایران پس از انقلاب اسلامی است. فیلم‌های دیگر این فیلم ساز “مرز شکسته” و “زندگی زن و شوهر” برنده جوایز متعدد بین المللی شده‌اند. شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه، مهرماه امسال او را به ۶ سال زندان و ۲۲۳ ضربه شلاق محکوم کرد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید