دیوان عالی کشور در حال بررسی پرونده مریم اکبری منفرد است

پرونده «مریم اکبری منفرد»، زندانی سیاسی محبوس در بند زنان زندان اوین، جهت «اعاده دادرسی» در شعبه ۳۸ دیوان عالی کشور در حال بررسی است.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، این زندانی سیاسی پیش تر پس از حوادث عاشورای ۱۳۸۸ در دی ماه همان سال بازداشت و در روز سه شنبه ۱۱ خرداد ماه ۱۳۸۹ از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی صلواتی به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. این زندانی سیاسی اتهامات انتسابی خود را به دفعات رد کرده است.
 
«مریم اکبری منفرد» پیش تر پس از سپری کردن دورانی از محکومیت خود در زندان رجائی شهر کرج درهفته دوم اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به همراه ۸ زن زندانی دیگر به زندان قرچک ورامین منتقل شدند.
 
روز ۱۷ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ ، این زندانیان طی نامه‌ های پی در پی به مسوولان نظام، «احمد شهید» گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، شرایط وحشتناک زندان قرچک را افشا کردند. آنها از نگهداری کودکان ۱۴، ۱۵ ساله در این زندان خبر داده و نوشتند: «زندان قرچک ورامین شامل هفت سوله است که هر سوله با تخت‌هایی به ظرفیت چند ۱۰ نفر تجهیز شده است. این در حالی‌ست که در هر کدام از این سوله‌ها بیش از ۲۰۰ زندانی نگهداری می‌شوند. عدم وجود کوچک‌ترین سیستم برای تهویه هوا، وضعیت اسف‌بار بهداشتی به نحوی که بوی فاضلاب و شدت گازهای ناشی از آن برای بسیاری از زندانیان ناراحتی های تنفسی جدی به وجود آورده است».
 
بعد از انتشار این نامه موج اعتراضات علیه انتقال زندانیان به چنین زندانی بالا گرفت. رسانه‌ها خبر از ایجاد “کهریزک دوم” دادند و زندانیان نیز اعلام کردند که در صورت ادامه این وضع دست به اعتصاب غذا می‌زنند.
 
در نهایت «مریم اکبری منفرد» به همراه هفت تن از زندانیان سیاسی دیگر«شبنم مددزاده»، «مریم حاجی لویی»،« معصومه یاوری»، «کبری بنازاده»، «مطهره بهرامی»، «مهوش ثابت»و «فریبا کمال آبادی» ساعت هفت و نیم صبح چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۰ به زندان اوین منتقل شدند.
یک برادر کوچک و خواهر «مریم اکبری منفرد» در موج اعدام های زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ اعدام و دو برادر دیگر وی نیزپیش تر در سال های ۶۰تا ۶۳ به اتهام عضویت در سازمان مجاهدین خلق ایران اعدام شدند.
 

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید