چهارمین روز اعتصاب غذای مریم (نسیم) نقاش زرگران

«مریم (نسیم) نقاش زرگران» زندانی عقیدتی محبوس در بند نسوان (زنان) زندان اوین از ۵ خرداد‌ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به ” عدم رسیدگی به وضعیت جسمی، وضعیت پرونده، عدم آزادی مشروط و مخالفت با اعطای مرخصی” در اعتصاب غذا به سر می برد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، با وجود وخامت حال «مریم نقاش زرگران» از اعزام وی به مرکز تخصصی پزشکی خارج از زندان جلوگیری به عمل می‌آید. این زندانی عقیدتی در اعتراض به وضعیت خود از ۵ خرداد‌ماه در اعتصاب غذا به سر می برد. هم چنین وی یکشنبه ۹ خرداد‌ماه ۱۳۹۵ در ادامه اعتراضات خود از رفتن به ملاقات خودداری کرد. در پی این اقدام اکثر هم‌بندیان او نیز در حمایت از اعتراض وی از رفتن به ملاقات خودداری کردند.

یک منبع نزدیک به این زندانی عقیدتی با اعلام این خبر گفته: “مریم از ناحیه گوش شدیدا احساس ناراحتی می‌کند و پزشکان بهداری گفته‌اند تا دو هفته نباید سرش را تکان بدهد و اگر گوش درد و سرگیجه هاش خوب نشود باید جراحی کند. این در حالی‌است که دادستانی نه تنها با مرخصی مریم مخالفت می‌کند بلکه از اعزامش به بیمارستان نیز ممانعت بعمل می‌آورد.”

وی همچنین افزود: “مریم چهار روز است که از تختش هم پایین نمی‌آید. تب بسیار بالایی دارد. از چهار روز پیش در اعتراض به وضعیت پرونده‌اش، عدم رسیدگی به بیماری‌ها، عدم آزادی مشروط و مخالفت با مرخصی دست به اعتصاب غذا زده است. وضعیت جسمی وی بسیار وخیم است. قبل از شروع اعتصاب ۲۵ کیلو کاهش وزن داشته، بیماری هایش از جمله یک بیماری جدید که باعث سرگیجه های شدید و سردردش می شود، بسیار شدید شده و اصلا رسیدگی نمی‌شود. از وضعیت روحی خوبی برخوردار نیست. در زندان دچار افسردگی شده و داروهای ضد افسردگی مصرف می کند. مدت‌ها پیش درخواست اعاده دادرسی داده بود اما به تازگی خانواده‌اش مطلع شدند چنین درخواستی در پرونده‌اش نیست و بایستی دوباره درخواست بدهد.”

به دلیل عدم دسترسی زندانیان بند نسوان به تلفن خانواده وی از شرایط فعلی وی بی خبر و به شدت ابراز نگرانی می کنند.
لازم به ذکر است که این زندانی عقیدتی و بیمار عصر یکشنبه ۹ خردادماه به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل و بدون درمان در حالت بیهوش به زندان بازگردانده شده است.

«مریم نقاش زرگران» متولد ۱۳۵۷, از زندانیان عقیدتی است که اولین بار در اسفندماه ١٣٨٩ به دفتر پیگیری وزارت اطلاعات احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. این بازجویی ها که با تهدید و مزاحمت برای اعضای خانواده وی همراه بود، اغلب در مکان های غیر رسمی و حول پرسش از کلیسای خانگی و جامع ادامه یافت. وی نهایتا چند روز پس از بازداشت سعید عابدینی، شهروند ایرانی-آمریکایی که برای تاسیس پرورشگاه در شمال ایران به کشور بازگشته بود، از سوی پلیس امنیت به صورت تلفنی احضار و بازداشت شد و در همین روز منزل پدری وی مورد تفتیش و کتاب ها و جزوات دینی و لوازم شخصی او توقیف شد.

این نوکیش مسیحی پس از بازداشت جهت انگشت نگاری به زندان اوین منتقل و بدون هیچ گونه تفهیم اتهام به ساختمان وزرا تحویل داده شد. وی به مدت ۵ شبانه روز بدون ابتدایی‌ترین امکانات بهداشتی در این مکان بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفت و اغلب موضوع بازجویی‌ها در مورد علت افزایش اعضای کلیسای خانگی و افراد حاضر و کیفیت برگزاری مراسم در این کلیساها بود.سپس به زندان اوین منتقل و از سوی شعبه ٢ دادسرای شهید مقدسی تفهیم اتهام شد.

این زندانی عقیدتی پس از ١٩ روز بازداشت موقت در بند نسوان اوین با قید وثیقه ٧٠ میلیونی آزاد شد. وی توسط قاضی «مقیسه»، ریاست شعبه ٢٨ دادگاه انقلاب به اتهام “اقدام علیه امنیت ملی از طریق اجتماع و تبانی” به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد. در حکم صادره برای مریم نقاش زرگران نوشته شده: “وی از طریق خواهرش که در خارج از کشور سکونت دارد مذهب خود را از اسلام به مسیحیت پروتستان تغییر داد و از اعضای فعال کلیسای جماعت ربانی مرکز می باشد”.

حکم وی عینا در دادگاه تجدید نظر تایید و در ٢۴ تیر‌ماه ۱۳۹۲ برای اجرای حکم به زندان اوین فراخوانده شد.

«مریم نقاش زرگران» به دلیل ابتلا به بیماری ASD حدودا ٩ سال قبل تحت جراحی قلب قرار گرفت و نیاز شدید به مراقبت های ویژه و مستمر پزشکی دارد. علاوه بر این او در یک سال اخیر با بی حسی دست و پا و درد مزمن در مفاصل و ستون فقرات مواجه شده است که پس از ماهها در مراجعه اولیه به پزشک متخصص تشخیص اولیه بیماری های دیسک کمر، آرتروز و پوکی استخوان بوده است و پزشک معتمد زندان دستور بستری ۵ روزه و نیاز فوری به انجام فیزیوتراپی را صادر کرده که با عدم مجوز دادستانی وی همچنان از درد بسیار رنج می برد. وی همچنین در ماه‌های زندان به کم خونی شدید، بیماری قند و چربی خون مبتلاست که به دلیل عدم صدور مجوز از سوی نهادهای قضائی مربوطه روند درمانی وی ناتمام مانده است.

این زندانی عقیدتی هم‌اکنون در بند زنان زندان اوین درحال گذراندن محکومیت چهارسال حبس خود است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید