طی دو روز گذشته دست‌کم ٧ زندانی در ایران اعدام شدەاند

 طی دو روز گذشته دو زندانی در ملاءعام در بلوار ساحلی بندرعباس، یک زندانی در زندان مرکزی مشهد، سه زندانی «پرونده حمیدیه» در اهواز و یک زندانی در زندان طبس به دار آویخته شدند.
 
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، در حالی که موجی از اعدام به تازگی از سوی قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران شروع شده است، طی دو روز گذشته هفت زندانی در ایران به دار آویخته شدند.
 
صبح دیروز سه‌شنبه ۲۶ مرداد ماه، یک زندانی بنام علی خیور به اتهام مواد مخدر اعدام شد.
کانون مدافعان حقوق بشر کردستان گزارش کرده که این زندانی ترک و اهل ارومیه میباشد که چند سال پیش به اتهام خرید و فروش مواد به اعدام محکوم شده بود.
 
همچنین سحرگاه روز گذشته یک جوان متهم به قتل درپی عدم جلب رضایت ولی‌دم در زندان مرکزی مشهد به دار آویخته شد. به گزارش رکنا، این جوان متهم به قتل در فروردین ۱۳۷۸ در ساعات اولیه صبح روز گذشته درپی عدم جلب رضایت ولی‌دم در زندان مرکزی مشهد با حکم قصاص اعدام شد.
 
از طرفی دیگر، روابط عمومی دادگستری استان خوزستان از اجرای حکم اعدام سه زندانی «پرونده حمیدیه» در اهواز خبرداد. قیس عبیداوى ۲۵ ساله، برادرش احمد عبیدواى ۲۰ ساله و پسر عموى آن‌ها سجاد بلاوی (عبیداوی) سه متهم اصلی این پرونده صبح امروز اعدام شدند.
امانت بهبهانی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان در خصوص اتهاماتی که این سه تن به خاطر آن به اعدام محکوم شدند گفت: “این ۳ نفر در چند عملیات در فروردین سال ۹۴ سه نفر از پرسنل نیروی انتظامی را شهید کردند همچنین با ایجاد رعب و وحشت اقدام به تخریب مرکز لرزه نگاری منطقه حمیدیه، حمله به کاروان راهیان نور و اقدامات تروریستی کرده بودند.”
این ۳ زندانی که در روند دادرسی غیر شفاف و غیر عادلانه بازداشت و به اعدام محکوم شده بودند، فروردین ماه سال ۹۴ بازداشت شدند. این بازداشت‌ها که بالغ بر ۲۰ نفر می‌شدند، در پی تیر اندازی به سوی چادر سربازان نیروی انتظامی انجام شد. در نهایت اکثر بازداشت شدگان آزاد شدند اما دادگاه انقلاب اهواز برای سه تن از مهتمان حکم اعدام و برای چهار متهم دیگر احکام طولانی‌مدت حبس صادر کرد. این احکام در دیوان عالی کشور عیناً تأیید شد.
 
صبح امروز هم دو زندانی دیگر در ملاءعام در بلوار ساحلی بندرعباس به دار آویخته شدند.
دادگستری هرمزگان گفته که دو زندانی متهم به «تجاوز به عنف» بودند که صبح امروز (۲۷مردادماه سال ۱۳۹۵) همزمان با طلوع آفتاب در ملاءعام و در بلوار ساحلی بندرعباس روبروی مجتمع تجاری ستاره جنوب این شهرستان به دار آویخته شدند.
 
گفتنی است که شمار زیاد اعدام‌ها در ایران از جمله مواردی است که کشورهای غربی، نهادهای بین‌المللی حقوق بشری و احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، بارها از آن انتقاد کرده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید