امید کوکبی آزاد شد

«امید کوکبی» زندانی محبوس در بند ۷ زندان اوین با نظر موافق رییس قوه قضاییه و با رای شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، مشمول آزادی مشروط قرار گرفت و دیگر به زندان برنمی گردد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از ایلنا، «سعید خلیلی»، وکیل این زندانی سیاسی، با اعلام خبر موافقت دادگاه با آزادی مشروط موکلش گفت:” با نظر موافق رییس قوه قضاییه و با رای  شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران، باقی‌مانده محکومیت حبس آقای امید کوکبی مشمول آزادی مشروط قرار گرفته است و با این وصف دیگر ایشان به زندان بازنخواهد گشت.”

پس از گذشت ۵ سال و ۴ ماه زندان بدون مرخصی، عصر روز چهارشنبه ۵ خرداد ماه «امید کوکبی»، دانشجوی دکترای فیزیک در تخصص لیزر از دانشگاه آستین تگزاس، که در بیمارستان سینای تهران جهت درمان سرطان کلیه خود تحت نظر بود، با قید وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی اعزام شد.

«امید کوکبی» متولد ۱۳۶۱ اهل گنبد کاووس به دلیل تومور بدخیم سرطانی در کلیه سمت راست (Renal Cell Carcinoma) در روز چهارشنبه اول اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵، از ناحیه کلیه راست در بیمارستان سینای تهران مورد عمل جراحی قرار گرفت و کلیه‌اش به طور کامل از بدنش خارج شد.

 

«غلام حسین محسنی اژه‌ای» سخنگوی قوه قضاییه تنها چهار روز پس از عمل جراحی « امید کوکبی»، گفت که در صورت تشخیص پزشک قانونی، ممکن است تسهیلاتی برای این زندانی در نظر گرفته شود.

«امید کوکبی»، پیش تر در بهمن ماه ۱۳۸۹ به هنگام خروج از ایران در فرودگاه بازداشت و پس از گذشت چند ماه به اتهام “ارتباط با دولت متخاصم” و “کسب مال نامشروع” به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

 

حکم ۱۰ سال حبس این دانشجوی دکترای فیزیک در دی ماه ۱۳۹۳ مجددا تایید شد.

 

به گفته این زندانی حکم دادگاه بر اساس اعترافات اجباری خلاف واقع صادر شده است.

این دانشجوی دکترای فیزیک پس از پروژه امنیتی انحلال بند ۳۵۰ اوین به قرنطینه بند ۷ زندان اوین منتقل شد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید