فعالان مریوانی به قید وثیقه آزاد شدند

پنج تن از فعالان شهر مریوان که در جریان برگزاری تجمع اعتراضی این شهر بازداشت شده بودند صبح امروز ۱۷ مهر با تودیع وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد شدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی به نقل از پایگاه خبری  تحلیی روز، سیران خورنیکا، آرتین حسن زاده، بهره عارفی، پروین رضایی و عادل رشیدی معترضانی بودند که ١۵ مهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به زندان مرکزی این شهر منتقل شده بودند.

محمد فلاحی فرماندار مریوان پیش از برگزاری این تجمع در گفتگو با حبرگزاری ایرانا تهدید کرده بود که در صورت برگزاری هرگونه تجمع و یا راهپیمای بدون مجوزی نیروهای امنیتی با آن برخورد خواهد کرد.

روز گذشته سازمان دهندگان کمپین اعتراضی مریوان با انتشار بیانیه ای خواستار تخصیص اعتبارات و بودجه های عمرانی برابر با دیگر مناطق ایران برای بهبود راه های مواصلاتی این شهرستان شده بودند. “خواستەی ما این است کە اگر در پرداخت مالیات و حق گمرکی اشیا با همەی مردم ایران برابریم، می بایستی در تخصیص اعتبارات مالی و بودجەی راه های مواصلاتی و اقدامات عمرانی هم برابر باشیم.”

معترضین در پایان بیانیه خود ضمن اشاره به تردد تانکرهای حامل سوخت و قربانی شدن شهروندان بر اثر آتش گرفتن آنان از مسئولین استان خواسته اند که تا کە در ظرف دو سالی که راه مواصلاتی مریوان به سنندج بازسازی می شود از عبور تانکرهای نفت ممانعت بە عمل آورند تا بیش از این شاهد مرگ و معلولیت دیگر شهروندان نباشند.

شایان ذکر است که عصر روز ۱۵ مهر، صدها شهروند مریوانی با تجمع در میدان “بیسارانی” شهر مریوان خواستار پاسخگویی مقام های استان کُردستان و درپیش گرفته شدن اقدام های موثر برای بهبود راه های مواصلاتی این شهرستان شده بودند.

پیش از آغاز این تجمع شمار زیادی از نیروهای ضد شورش در خیابان های اصلی شهر مریوان و نزدیکی محل تجمع مستقر شده بودند.

اعتراض شهروندان مریوانی تا پاسی از شب و با سر دادن شعارهایی در حمایت از معترضان بازداشت شده ادامه یافته بود.

روز سه شنبه نیز صدها تن از شهروندان و فعالان مریوانی با برگزاری یک راهپیمایی اعتراضی و تجمع در مقابل فرمانداری این شهر خواستار توقف تردد تانکرهای حامل سوخت در این مسیر و اقدامات موثر برای بهبود راه مریوان به سنندج شده بودند.

این اعتراض ها پس از افزایش شمار قربانیان حوادث رانندگی در محور سنندج به مریوان صورت گرفت.در آخرین حادثه رانندگی شش خودروی سواری و یک کامیون روز شش مهر در پی واژگونی یک تانکر حامل سوخت و انفجار آن در آتش سوختند.

بر اثر این حادثه چهار شهروند از جمله یک کودک خردسال به نام شروین سبزه جان خود را از دست داده و سه تن دیگر نیز به شدت مجروح شده اند.

بهمن ماه سال گذشته نیز شش شهروند دیگر بر اثر انفجار یک تانکر حامل سوخت در نزدیکی روستای نگل جان خود را از دست داده و شمار دیگری نیز مجروح شده بودند.

شایان ذکر است که کشور ایران یکی از بالاترین آمار تلفات جاده ای و حوادث رانندگی جهان را دارا می باشد و هر ساله بیش از ۲۰ هزار نفر بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست می دهند.

کارشناسان علت بالا بودن این آمار را عواملی چون نبود جاده های استاندارد، خودروهای غیر استاندارد و همچنین بی توجهی رانندگان در حین رانندگی می دانند.

بدون دیدگاه

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید

خروج از نسخه موبایل