آزادی گلرخ ایرایی و پایان اعتصاب غذای آرش صادقی / تصویر

«گلرخ ابراهیمی ایرایی» زندانی سیاسی محبوس در بند نسوان (زنان) زندان اوین، ساعاتی پیش  با تودیع وثیقه پانصد میلیون  تومانی به مرخصی اعزام شد. « آرش صادقی» همسر «گلرخ» و زندانی سیاسی محبوس در بند هشت زندان اوین  نیز در پی اعزام همسرش به مرخصی، پس از گذشت هفتاد و دو روز اعتصاب غذا و شرایط جسمی بسیار خطرناک به  اعتصاب غذای خود پایان داد و  با قبول تزیق سرم در بهداری زندان اوین تحت قرار گرفته است. مسئولین به این زندانی سیاسی گفته اند  طی روز جاری یا فردا به بیمارستان منتقل خواهد شد.
به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، روز شنبه ۱۱ دی ماه حدود ساعت دو بعد از ظهر طی تماس تلفنی با خانواده «آرش صادقی» و همسرش گفته شد بود شرایط مرخصی برای هر دو فراهم شده و می بایست تا ساعت ۱۰ صبح روز جاری (یک شنبه ۱۲ دی ماه ) با تودیع وثیقه های جداگانه برای آرش صادقی و همسرش گلرخ ایرایی اقدام کنند.
«گلرخ ابراهیمی ایرایی»، صبح سوم آبان ماه بدون دریافت احضاریه کتبی از سوی ماموران امنیتی جهت اجرای حکم حبس بازداشت و به بند نسوان (زنان) زندان اوین منتقل شد.
پیش تر ماموران امنیتی به هنگام بازداشت «نویدکامران» دیگر اعضای این پرونده جهت اجرای حکم حبس، در محل کار او با موبایل شخصی «گلرخ ایرایی» تماس گرفته و به او گفته بودند ” حکم جلب او را نیز دست دارند و در صورت عدم مراجعه  نسبت به بازداشت او اقدام خواهند کرد”.
«گلرخ ابراهیمی ایرایی» پیش تر به همراه همسر خود «آرش صادقی»،«نوید کامران»، «بهنام موسیوند» دیگر فعالان سیاسی در۱۵شهریورماه ۱۳۹۳، از سوی «قرارگاه ثارالله اطلاعات سپاه» بازداشت شده بود.
«بهنام موسیوند» و«نویدکامران» پس از گذشت سه روز بازداشت در ۱۸شهریور ماه ۱۳۹۳ با قید وثیقه‌هایی به ارزش به ترتیب هفتاد و صد میلیون تومان آزاد شدند.
دادسرای شهید مقدس برای «گلرخ ابراهیمی ایرایی» نیز وثیقه ای به مبلغ ۸۰ میلیون تومان به جرم فعالیت های فیسبوکی تعیین کرد. این فعال سیاسی نیز پس از تحمل حدود سه هفته بازداشت در بند دو الف سپاه در ۵ مهر ماه ۱۳۹۳ با تودیع وثیقه آزاد شد.
«آرش صادقی» همسر گلرخ و دانشجوی سابق دانشگاه علامه طباطبایی نیز پس از تحمل هفت ماه حبس در انفرادی های بند دو الف سپاه و سپس بند ۸ زندان اوین در ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۳ با تودیع قرار وثیقه ششصد میلیون تومانی از زندان آزاد شد .
شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی «صلواتی»، «آرش صادقی» را به تحمل ۱۵سال حبس محکوم کرد و حکم صادره با اعمال ۴ سال حبس تعلیقی پیشین این فعال سیاسی “مربوط به باقیمانده حکم سال ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۰ که از سوی قاضی «پیرعباس» صادر شده بود”، از سوی قاضی «ابوالقاسم صلواتی» به ۱۹ سال حبس افزایش یافت.
«گلرخ ابراهیمی ایرایی» نیز که به دلیل جراحی و وخامت حال جسمی، ناتوان از حضور در دادگاه، جهت دفاع آخر بود؛ به صورت غیابی در این شعبه مورد محاکمه قرار گرفت و به تحمل ۶ سال حبس محکوم شد.
حکم های صادره برای این دو فعال سیاسی در دادگاه تجدید نظر عینا تایید و به آنها ابلاغ شد.
در۱۸ خرداد ماه سال جاری «آرش صادقی» جهت پیگیری پرونده خود به دادسرای مقدس واقع در زندان اوین مراجعه کرد و از سوی مسوولین جهت تحمل ۱۹ سال حبس بازداشت و پس از ساعاتی بازجویی و تهدید در بند دوالف سپاه به بند ۸ زندان اوین منتقل شد.
  آرش صادقی در سوم آبان ماه هم زمان با بازداشت همسرش «گلرخ» طی نامه ای اعلام کرد که در اعتراض به نحوه بازداشت و نقض های مکرر قانونی در پرونده همسرش و همچنین اعاده دادسری مجدد و نیز آزادی همسرش، دست به اعتصاب غذا می زند.
این فعال سیاسی پس از گذشت هفتاد ودو روز اعتصاب غذا، شرایط بد جسمی، خطر به کما رفتن و حتی مرگ ، در پی اعزام همسرش به مرخصی به اعتصاب خود پایان داد و در با قبول تزریق سرم در حال حاضر در بهداری زندان اوین تحت درمان است. مسوولین به او گفته اند  طی روز جاری و یا فردا او را جهت درمان به  بیمارستان  منتقل خواهند کرد.
به گفته  خانواده «آرش صادقی» مبلغ تهیه شده برای اعزام آرش به  مرخصی  حدود یک میلیارد تعیین شده است.
طی آزمایشات صورت گرفته ازسوی  پزشکان گفته شده بود “به علت اعتصاب غذای طولانی مدت روده آقای صادقی دچار چسبندگی  شدید  شده  و در صورت ادامه این روند خونریزی را در پی خواهد داشت. همچنین کلیه های وی به دلیل کمبود آب ، جمع شده و کلیه سمت چپ ۷۰ درصد و کلیه چپ ۲۰ درصد  دچار آسیب دیدگی شده اند. به گفته  پزشک، کلیه سمت راست آقای صادقی در آینده هرگز مانند سابق کارایی خود را نخواهد داشت.
آرش صادقی در پی  اعتصاب غذای خود که پس از گذشت هفتاد و دو روز به پایان رسید با مشکلاتی همچون: غلظت خون بالا و خطر ایست قلبی، خطر به کما رفتن در اثر قند خون بالا، کاهش وزن شدید و لاغری مفرط، تنگی نفس، بالا آوردن لخته خون و در مقاطعی خون، تنگی نفس، حالت تهوع، مشکلات کلیه، احتمال خونریزی  معده در خواب، احتمال سوراخ شدن معده ، بریده بریده گفتن کلمات، زخم بستر، بی خوابی مفرط که نتیجه اختلال در سیستم متابولیسم است ، پوسته پوسته شدن بدن به علت  فقر شدید ذخایر غذایی، خطر به کما رفتن و حتی فوت  روبرو بود که  همگی از عوارض  اعتصاب غذای طولانی مدت این زندانی به شمار می رود.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید