نسرین ستوده: دختر خیابان انقلاب آزاد شد

ویدا موحد، دختری که اوایل دی‌ماه سال جاری در اعتراض به حجاب اجباری روسری خود را به سر چوب زد و به دختر «خیابان انقلاب» مشهور شده بود به گفته نسرین ستوده وکیل دادگستری از زندان آزاد شد.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، نسرین ستوده  این خبر را هشتم بهمن‌ماه در صفحه فیس‌بوکش اعلام کرده است او در این رابطه گفته: «در مراجعه‌ای که برای پیگیری پرونده‌ی دختر خیابان انقلاب به دادسرا داشتم، مدیر دفتر گفت که وی آزاد شده است.»

پیش‌تر، نسرین ستوده وکیل دادگستری، در مورخ ۲  بهمن‌ماه سال جاری  در فیس‌بوک خود خبر بازداشت این زن جوان را تأیید کرده و نوشته بود: «امروز من و رضا به همان محلی رفتیم که دختر خیابان انقلاب با پرچم سفیدش بر بلندایی ایستاده بود، رفتیم تا از وضعیتش مطلع شویم. تحقیق محلی ثابت کرد که دختر جوانی که هنوز نامش را نمی‌دانیم، همان روز بازداشت‌شده است.»

این وکیل دادگستری اعلام کرده بود که این زن مدت کوتاهی پس از بازداشت اول، دوباره بازداشت‌شده است و به کلانتری ۱۴۸ خیابان انقلاب منتقل‌شده و سپس پرونده‌اش به دادسرای خیابان خارک رفته است؛ دادسرایی که فعلاً به خیابان شیرودی در مفتح منتقل‌شده است.

عفو بین‌الملل روز چهارشنبه ۴ بهمن در بیانیه خواستار آزادی فوری و بی‌قیدوشرط ویدا موحد شد  و از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا به «آزار و تعقیب قضایی زنانی که دست به اعتراض مسالمت‌آمیز علیه آن می‌زنند» خاتمه دهد.

ویدا موحد، زنی ۳۱ ساله و مادر یک کودک ۱۹ ماهه است که در اوایل دی‌ماه جاری و چند روز پیش از شروع اعتراضات همگانی اخیر در ایران در خیابان انقلاب تهران به روی سکویی رفت و روسری را از سرخود برداشت. تصویر این زن که از همان آغاز «دختر خیابان انقلاب» نامیده شد، درحالی‌که روسری سفید خود را بر سر چوبی بسته و در هوا نگاه نداشته بود، خیلی زود در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد اما خبری از سرنوشت او در دست نبود.

آزادی ویدا موحد از سوی مقامات قضایی ایران تائید نشده است.

 متن بیانیه عفو بین الملل در رابطه با ویدا موحد:

عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط زنی شد که به خاطر انجام یک عمل اعتراضی مسالمت‌آمیز علیه حجاب اجباری در تاریخ ۲۷ دسامبر در تهران بازداشت شد. عفو بین الملل با تاکید بر این موضوع که حجاب اجباری تبعیض آمیز و تحقیرآمیز است گفت که مقامات ایران باید به آزار و تعقیب قضایی زنانی که صدایشان را علیه حجاب اجباری بلند می‌کنند خاتمه دهند و حجاب اجباری را لغو کنند. عفو بین الملل یادآوری کرد که حجاب اجباری حقوق متعدد زنان در ایران را در چند دهه گذشته نقض کرده است. این حقوق شامل حق آزادی عقیده و مذهب، حق آزادی بیان و حق محافظت در برابر تبعیض، دستگیری و بازداشت خودسرانه، شکنجه و دیگر رفتارها و مجازات‌های بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز می‌شوند.
عفو بین الملل اطلاع یافته که در روز ۲۷ دسامبر یک زن جوان دیگر نیز که در حدود ۱۸ سال سن دارد در ارتباط با اعتراض به حجاب اجباری در تهران دستگیر شده است و هم اکنون در زندان قرچک به سر می‌برد.
به گفته عفو بین الملل این دستگیری‌ها ظاهرا بخشی از یک جریان گسترده‌تر سرکوب علیه زنانی است که حجاب اجباری را از طریق مسالمت آمیز از جمله با شرکت و حمایت از کمپین چهارشنبه‌های سفید به چالش می‌کشند. عفو بین الملل نسبت به بازداشت، احضار و بازجویی، محاکمه و زندانی کردن این زنان اعلام نگرانی کرده است. این سازمان در همین رابطه به جزییات وضعیت مدافع حقوق زنان شیما بابایی اشاره کرده است که در مرداد ماه سال ۱۳۹۶ از سوی پلیس امنیت اخلاقی تهران مورد احضار و بازجویی قرار گرفت و هم اکنون در خطر محاکمه و مجازات
کیفری قرار دارد.

 متن بیانیه عفو بین الملل در رابطه با ویدا موحد به زبان انگلیسی:

The Iranian authorities must immediately and unconditionally release a woman arrested on 27 December 2017 in Tehran for engaging in a peaceful protest against compulsory veiling (hijab), Amnesty International said today. The organization renewed its calls on the Iranian authorities to end the persecution of women who speak out against compulsory veiling, and abolish this discriminatory and humiliating practice. This practice has violated women’s rights in Iran for decades, including their rights to non-discrimination, freedom of belief and religion, freedom of expression, and protection from arbitrary arrests and detention, torture and other cruel, inhuman or degrading treatment or punishment.

source: Amnesty International

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید