ضرب و شتم دختران خیابان انقلاب در بازداشتگاه وزرا

مریم شریعتمداری که روز سوم اسفند در خیابان انقلاب، از سوی ماموران نیروی انتظامی به شکل خشونت آمیزی، از روی  سکوی پست برق به پایین پرتاب شد بود، پس از مداوای سرپایی به بازداشتگاه وزرا منتقل و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است .

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، مریم شریعتمداری نام دختری است که روز ۳اسفند ۹۶ در خیابان انقلاب در حالی که به طور مسالمت آمیز به حجاب اجباری دست به اعتراض زده بود، پس از پرتاب از سکوی پست برق از سوی ماموران نیروی انتظامی به دلیل جراحت وارده در ناحیه زانو به اورژانس منتقل و باتوجه به وخامت وضعیت جسمانی بلافاصله به بازداشتگاه وزرا منتقل و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

ویدئویی که روز سوم اسفند در فضای مجازی منتشر شده است، مریم شریعتمداری، را نشان می داد که برای اعتراض به حجاب اجباری از یک سکوی پست برق در خیابان انقلاب تهران بالا رفته و روسری‌اش را به شکل پرچمی تکان می دهد، اما مامور پلیس پس از امتناع او از پایین آمدن، با لگد او را از سکوی حدودا دو متری پایین می‌اندازد.

گزارش شده است، زانوی مریم شریعتمداری، به دلیل پرتاب از روی سکو توسط ماموران انتظامی آسیب جدی دید و چند بخیه، به پای این دختر معترض به حجاب اجباری زده شده است.

گفته‌شده، از بستری شدن مریم شریعتمداری به دلیل جراحات وارده در بیمارستان جلوگیری به عمل آمده و با توجه به جراحات وارده و وخامت وضعیت جسمانی، در بازداشتگاه وزرا نیز مورد ضرب و شتم قرارگرفته است.

میترا جمشیدی‌پور، مادر مریم که برای پیگیری وضعیت دخترش  به بازداشتگاه وزرا رفته بود، با عدم پاسخگویی مواجه شد. «او نیز در اعتراض روسری خود را جلوی بازداشتگاه از سر برداشت و ساعاتی را بازداشت شد و هنگام که وی را می خواستند، آزادی کنند، «گفته تا دخترم را آزاد نکنید از اینجا خارج نمی‌شوم.»

مریم شریعتمداری، ۳۲ ساله و دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران است.

شاپرک شجری‌زاده، یکی دیگر از زنان معرف به دختران خیابان انقلاب است که هفته گذشته در خیابان قیطریه تهران همانند دیگر زنان معترض  به حجاب اجباری، روسری خود را به چوبی زده و آن را به اهتزاز درآورد. تصاویری از اعتراض این زن در شبکه‌های مجازی منتشر شده است.

ماموران شاپرک شجری زاده را بازداشت و به بازداشتگاه خیابان وزرا منتقل کردند.

نسرین ستوده، وکیل دادگستری که وکالت ویدا موحدی، نخستین زن مشهور به “دختر خیابات انقلاب” را بر عهده دارد، شامگاه پنجشنبه، سوم اسفند در یادداشتی در فیسبوک نوشت: «شاپرک در بازداشت است، او دیشب در بازداشتگاه خیابان وزرا مورد ضرب و شتم قرار گرفته است. ویدا موحدی و نرگس حسینی در انتظار محاکمه‌اند. دختران و پسران بی نام و نشان دیگری هر روزشان با ترس محاکمه و دادگاه و زندان آمیخته شده است.»

به گفته نسرین ستوده وکیل و فعال حقوق بشر که پی گیری پرونده دختران بازداشت شده در اعتراض به حجاب اجباری است، اکثر بازداشت شدگان در بازداشتگاه ها مورد ضرب‌وشتم قرار گرفته‌اند.

تاکنون آمار دقیق از زنانی که در اعتراض به حجاب اجباری بازداشت شده‌اند در دست نیست، اواسط بهمن‌ماه مرکز اطلاع‌رسانی پلیس تهران بزرگ از دستگیری ۲۹ نفر خبر داده بود که هر یک به نحوی به حجاب اجباری معترض بوده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید