حکم اعدام رامین حسین‌پناهی پس از تایید در دیوان عالی کشور به اجرای احکام فرستاده شد

دیوان عالی کشور، پس از تایید حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان مرکزی سنندج پرونده وی را برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام فرستاده است.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، امجد حسین‌پناهی، برادر رامین حسین‌پناهی، ضمن تایید این خبر  گفت: «دیوان عالی کشور پس از تایید حکم اعدام رامین حسین‌پناهی، پرونده برادرم را برای اجرای حکم به شعبه اجرای احکام فرستاده است.»

در همین خصوص، امجد حسین‌پناهی، برادر این زندانی سیاسی، به کمپین گفت: «اینکه پرونده برادرم را به اجرای احکام فرستاده اند یعنی از این به بعد هر شب رامین باید با این فکر بخوابد که ممکن است آخرین شب زندگی‌اش را می‌گذراند و بیایید با شرکت در طوفان توییتری امشب، کمک کنیم شاید او زنده بماند.» گفتنی است جمعی از فعالان حقوق بشر در حمایت از رامین حسین‌پناهی و تلاش جهت لغو حکم اعدام وی، جمعە ۲۴ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ از ساعت ۲۱:۰۰ تا ۲۳:۰۰ به وقت ایران با هشتک‏⁦ #RaminHosseinPanahi طوفان توئیتری را هماهنگی کرده‌اند.

گفتنی است، پنج‌شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷، پدر و مادر رامین حسین‌پناهی، پس از مطلع شدن از تایید حکم اعدام فرزندشان در دیوان عالی کشور، گفته اند: «قبل از اینکە حکم اعدام پسرمان را اجرا کنند ما جلو درب زندان مرکزی سنندج تحصن خواهیم کرد و باید این حکومت بداند با اعدام رامین ما هم بە زندگی خود پایان خواهیم داد.
ما منتظر اعدام رامین نخواهیم شد و سکوت نخواهیم کرد، ما دیگر تحمل این همه بی عدالتی را نداریم.»

رامین حسین‌پناهی،  یکی از فعالان سیاسی کُرد، ۲ تیرماه ۱۳۹۶ از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بازداشت شده بود، مورخ ۲۵ ژانویه برابر با ۵ بهمن‌ ۱۳۹۶، در حالی که تنها یک جلسه‌ی دادگاه برای رسیدگی به اتهامات وی برگزار شده بود، از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی و یکی دیگر از قضات به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و عضویت در احزاب کومله به مجازات اعدام محکوم شد.

حکم اعدام رامین حسین پناهی زندانی سیاسی در حالی صادر و به اجرای احکام فرستاده شده است که او تمامی اتهام‌های انتسابی به خود را از قبیل مشارکت در نبرد مسلحانه رد کرده است.

به گفته حسین احمدی نیاز، وکیل رامین حسین پناهی، در دادگاه قاضی پرونده به جای کلمه محاربه واژه‌ی “بغی” به معنای “یاغی بر علیه نظام” به کار می‌برد و این نخستین بار است که در دادگاه‌های ایران کلمه “بغی” در مورد متهمین سیاسی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیش‌تر از اصطلاح محاربه استفاده می‌شد. محاربه برای افرادی که در نبرد مسلحانه شرکت دارند، در مجامع قضایی ایران به کار گرفته می‌شود و بر همین مبنا وکیل مدافع وی صدور حکم اعدام رامین حسین پناهی را ناعادلانه توصیف کرده است.

وکیل مدافع این زندانی سیاسی محکوم به اعدام پیشتر گفته بود، صدور حکم اعدام برای موکلش رامین حسین پناهی، با اعمال نفوذ اطلاعات و سپاه صورت گرفته است و با توجه به قوانین داخلی و جزایی ایران و چنانچه قضات پرونده استقلال داشته باشند، حکم مجازات اعدام مستحق رامین حسین پناهی نیست.

همینطور پنج شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ امجد حسین پناهی در گفت و شنودی که با رادیو فرهنگ گوتنبرگ داشت، گزارش کاملى از چگونگى بازداشت رامین حسین پناهى برادر کوچکش ارائه داد و اینکه در تاریخ ٢ تیرماه ٩۶ بازداشت و پس از مدتها شکنجه و انفرادى بمدت ٢٠٠ روز ، وى را به زندان مرکزى سنندج منتقل کردند و سپس در ٢۵ دیماه ٩۶ در دادگاه به اعدام محکوم می شود و سرانجام روز ٢٢ فروردین ٩٧  در دیوانعالى کشور و شعبه ٣٩ در شهر قم این حکم به تایید رسید و هم اکنون به صورت جدی رامین حسین پناهى با خطر اعدام مواجه شده است.

امجد حسین پناهی در ادامه این گفتگو ضمن نگرانی خانواده از تایید حکم اعدام برادرش افزود: «با اینکه در کردستان و برخی شهرهای ایران خوب از رامین حمایت شده، اما کماکان برخی از نهادهای مدافع حقوق بشر و یا فعالان حقوق بشری در این مورد سکوت کرده اند.»

 برادر این زندانی سیاسی محکوم به اعدام، اشاره کرد “در روزهاى آتى پدر و مادرمان قرار است در برابر زندان مرکزى سنندج در اعتراض به این حکم ناعادلانه دست به تحصن بزنند”

در پایان این گفتگو، امجد حسین پناهی به عنوان خانواده رامین حسین پناهی، از کلیه نهادها و مجامع بین المللی و از جملە مردم آزادیخواه کردستان و ایران خواستار شد که با مداخله جدی و موثر از وقوع یک فاجعه دیگر برای خانواده وى جلوگیری کنید.
فایل صوتی این گفت و شنود در ادامه آمده است:

دوازده سازمان و نهاد حقوق بشری طی بیانیه ای مشترک، صدور حکم اعدام برای رامین حسین پناهی، فعال سیاسی کورد و تایید آن از سوی دیوان عالی ایران را محکوم نمودند.

“نهاد‌ها حقوق بشری” امضاء کننده این بیانیه، از کلیه نهادهای حقوق بشری و مجامع بین‌المللی خواهان مداخله موثر، فعال و فوری برای متوقف کردن اجرای حکم رامین حسین پناهی شده اند، ولی با وجود همه تلاش‌های صورت گرفته توسط فعالان حقوق بشر و خانواده این زندانی سیاسی در یک قدمی اجرای حکم اعدام قرار دارد.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید