«عفو بین الملل» خواستار آزادی فوری عبدالله بزرگ‌زاده سربازی شد

سازمان عفو بین الملل مستقر در لندن از مقامات ایرانی خواسته، فورا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، فعال مدنی بلوچ، را آزاد کنند. او از روز یکشنبه ۲۷ خرداد ماه ۹۷ در بازداشت به سر می‌برد.
مطابق قوانین بین‌المللی این بازداشت غیرقانونی و خودسرانه است زیرا عبدالله بزرگ‌زاده سربازی تنها به خاطر شرکت در یک تجمع مسالمت‌آمیز در ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در حمایت از زنان و دختران قربانی آزار جنسی و در اعتراض به مصونیت عاملان خشونت‌ جنسی مورد هدف نیروهای امنیتی قرار گرفته است.

مقامات ایرانی علاوه بر بازداشت خودسرانه عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، ارتباط او با خانواده و دنیای بیرون را قطع کرده و از دادن هرگونه اطلاعات در مورد محل و سرنوشت وی سرباز زده‌اند. این پنهان‌کاری مصداق ناپدیدکردن اجباری به شمارمی‌آید که یک نقض جدی حقوق بشر و یک جرم بین‌المللی است و قربانی را در معرض خطر شکنجه، رفتارهای بی رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز و حتی اعدام فراقضایى قرار می‌دهد.

 عفو بین‌الملل از مقامات ایرانی درخواست می‌کند که تا زمان آزادی کامل عبدالله بزرگ‌زاده سربازی، درباره و ضعیت و محل نگهداری او اطلاع‌رسانی کنند و اجازه دهند که او دسترسی کامل به وکیل و خانواده داشته باشد. آن‌ها همچنین باید ازعبدالله بزرگ‌زاده سربازی در مقابل شکنجه و دیگر بدرفتاری‌ها محافظت کنند.

 ماموران امنیتی و مسئولان قضایی که مرتکب شکنجه و ناپدیدکردن اجباری شده‌اند باید مورد تحقیقات مستقل و موثر قرار گرفته و مطابق با استانداردهای دادرسی منصفانه و بدون توسل به مجازات اعدام، محاکمه و مجازات شوند.

عبدالله بزرگزاده سربازی  در جریان تجمعات اخیر شهرستان ایرانشهر در حمایت از دختران این شهر بازداشت و روز ۳۱ خرداد۱۳۹۷  به بازداشتگاه سپاه سلمان زاهدان منتقل شد.

 این تجمعات در رابطه با پیگیری موضوع تجاوز به دست‌کم ۴۱ دختر در این شهر برگزار شده بود.

این فعال مدنی در تجمع روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۹۷ که در حمایت از دختران ایرانشهر در مقابل فرمانداری این شهر برگزار شد، توسط ماموران امنیتی بازداشت شد.

گزارش شده عبدالله بزرگزاده سربازی در بازداشتگاه ایرانشهر مورد ضرب و شتم و شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته است.تا کنون خانواده موفق به ملاقات و گفتگوی تلفنی با وی نشده و کماکان در بی خبری از وضعیت این فعال مدنی بسر می برند.

پیش از این نیز حبیب الله سربازی در گفتگویی با کمپین از بازداشت برادرش عبدالله بزرگزاده سربازی خبر داده بود.

عبدالله بزرگزاده متاهل دارای یک فرزند و در کار آزاد و طب سنتی بود.

شهروندان ایرانشهر در روزهای یکشنبه ۲۷ خرداد در مقابل فرمانداری و سه شنبه ۲۹ خرداد در مقابل مسجد نور تجمعات اعتراضی برگزار کردند.

این تجمعات پس از آن صورت گرفت که مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر از ربایش ۴۱ دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد.

نیروهای امنیتی با هدف سرکوب فعالین بلوچ و ایجاد رعب و وحشت در منطقه همواره فعالان مدنی را  با اتهامات همکاری با احزاب، تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی احضار و بازداشت کرده است.

این درحالی است که بسیاری از بازداشت شدگان اظهار می‌کنند که این اتهامات هیچ پایه و اساسی نداشته و اعترافات آنان تحت فشار بازجویان نیروهای امنیتی بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید