بی خبری از مریم فرجی فعال مدنی

مریم فرجی، فعال مدنی، ۳۳ ساله دانشجوی ارشد مدیریت بین الملل و مدیر مالی یک شرکت در شهریار، پنج‌شنبه ۱۴ تیر ۹۷ از منزل خارج شد و تا کنون خبری از وی در دست نیست.

مریم فرجی، در انتظار تعیین وقت دادگاه تجدید نظر بود که روز پنج‌شنبه ۱۴ تیرماه ۹۷ از منزل خارج شد و تا لحظه تنظیم این خبر اطلاعی از وی در دست نیست.

خانواده این فعال مدنی با وجود مراجعه مکرر به پلیس و ارگان‌های مرتبط هنوز موفق به یافتنش نشده‌اند.

یک منبع مطلع و نزدیک به خانواده مریم فرجی به کمپین، گفت: «خانواده مریم فرجی برای کسب اطلاع از وی به همه جا سر زده‌اند ، تلفن همراهش خاموش است و از او کاملا بی‌خبرند و در نگرانی شدید منتظرند که خبری به دست‌شان برسد.»

مریم فرجی، ۱۲ دیماه ۹۶، همزمان با نا آرامی‌ها و اعتراضات دانشجویی دی‌ماه در تهران، بازداشت شد و ۱۰ روز در بند ۲۰۹ اطلاعات اوین تحت بازجویی بود.

دادگاه بدوی این فعال مدنی، ۱۹ فروردین ۹۷ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی احمدزاده برگزار شد و به ۳ سال حبس تعزیری و ۲ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شد.

گفتنی است، محمدحسین آقاسی وکیل دادگستری، در اردیبهشت ۹۷، وکالت مریم فرجی را بر عهده گرفت و پس از ۳ بار تنظیم لایحه، بالاخره قاضی احمدزاده، لایحه را به پرونده وی افزود.

نیروهای امنیتی وزارت اطلاعات طی روزهای نهم تا چهاردهم دی ماه، بیش از چهل تن از دانشجویان و فعالان صنفی دانشجویی را در سراسر کشور بازداشت کرده‌اند.

حسن روحانی رئیس جمهور ایران در دوران مبارزات انتخاباتی اش گفت قرار است دانشگاه را به جای امنیتی کردن، برای استاد و دانشجو امن کند، روحانی در مراسم معرفی وزیر آموزش و پرورش جدیدش به مجلس در هفتم آبان ۱۳۹۶ نیز دوباره بر دانشگاه امن به جای دانشگاه امنیتی تاکید کرد و گفت:‌«هر چه در انتخابات ۹۲ و ۹۶ درباره محیط دانشگاه‌ها، امن بودن دانشگاه و نه امنیتی بودن دانشگاه‌ها، فضای آزاد و امنیت لازم برای دانشجو و برای استاد مطرح شد، همچنان رییس‌جمهور و دولت دوازدهم به عهد خود وفادار خواهد بود. من برای امنیت دانشجویان، فضای دانشگاه و خطی که اعلام کردم، معامله نخواهم کرد.»

در اعتراضات دی‌ماه، تعداد پرشماری از افراد در شهرهای مختلف بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفتند. طی این اعتراضات در سراسر ایران دست‌کم ۲۵ تن کشته و حدود ۵ هزار نفر نیز بازداشت شدند.

رحمانی فضلی، وزیر کشور در آخرین گفتگوی خود در این باره اذعان کرد: “اعتراضات دی‌ماه ۹۶ در ۱۰۰ شهر ایران روی داد که این اعتراضات در ۴۰ شهر به خشونت کشیده شد”.

برخی از بازداشت‌شدگان با تامین وثیقه و تا زمان برگزاری دادگاه آزاد شده‌اند و برخی از آنها نیز به زندان منتقل شدند.

آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶ بود، اما ناآرامی‌ها به سرعت به شهرهای دیگر تسری یافت. نیروهای امنیتی با خشونت کشنده روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده‌اند.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید