دست‌کم ۳۰ تن از زندانیان طی ماه گذشته میلادی در ایران اعدام شدند

دست‌کم ۳۰ تن از زندانیان محکوم به اعدام در زندان‌های مختلف ایران طی ماه گذشته میلادی اعدام شدند. اکثر زندانیان با اتهام قتل عمد به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بودند.

بخش آمار سازمان حقوق بشر ایران در تازه‌ترین گزارش خود نوشته است “این ماه (اوت ۲۰۱۸) تقریبا روزی یک زندانی محکوم به اعدام در زندان‌های مختلف ایران اعدام شدند”.

این سازمان حقوق بشری که موفق به ثبت ۳۰ اعدام در ماه اوت شده نوشته “از این بین تنها ۹ اعدام از طریق رسانه‌های داخل ایران اعلام شده‌ و ۲۱ اعدام دیگر بصورت مخفیانه بوده است”.

فعالان حقوق بشر، عدم درجه‌بندی قتل عمد در قوانین ایران را علت بالا بودن مجازات اعدام تحت این عنوان اتهامی قلمداد می‌کنند. طبق قوانین ایران هرنوع قتلی که عمد تشخیص داده شود فارغ از شدت و ضعف و انگیزه متهم، به حکم قصاص نفس (اعدام) منتهی خواهد شد. در حکم قصاص نفس مسئولیت اجرای حکم اعدام بر عهده خانواده مقتول است و همین امر می‌تواند یکی از علل افزایش خشونت در جامعه شود.

ایران به تناسب سرانه جمعیت و میزان اعدام رتبه نخست اعدام شهروندان خود در دنیا را دارد.

گفتنی است، شورای حقوق بشر سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد که در یکسال گذشته ۴۸۲ تن در ایران اعدام شده‌اند. بر اساس این گزارش ۲۱۳ تن از موارد اعدامی به اتهام‌های مربوط به مواد مخدر بوده است.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید