نامه نسرین ستوده به فرزندش نیما؛ اشک های عاشقانه ام را نثارت می کنم تا گوشه ای از ظلم و بیداد زمانه را برایت قابل تحمل سازد

نسرین ستوده، فعال مدنی و وکیل دادگستری محبوس در زندان با نگارش نامه‌ای به فرزند خود به مناسبت اول مهر از اینکه نتوانسته در هنگام شروع سال تحصیلی در کنارش باشد ابراز ناراحتی کرده است.

این فعال حقوق بشر در قسمتی از این نامه نوشته است: “نمی توانم به عنوان یک مادر از تو بخواهم وجودم را نادیده بگیری و با خود فکر کنی اصلا مادر نداری تا به این ترتیب با خیالی راحت به کار و مبارزه ام! بپردازم. دور باد از من که با تو چنین بیرحمانه رفتار کنم”.

متن کامل این نامه که جهت انتشار به دست کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی رسیده عینا در زیر می‌آید:

نیمای عزیزم سلام

نمی دانم باید نامه را از کجا شروع کنم؟
آیا می توانم شروع سال تحصیلی ات را بدون وجود من و حتی پدرت نادیده بگیرم و بگویم نیما جان امسال هم یک سالی است برای خودش مثل سالهای قبل. لطفا سر وقت مدرسه ات را برو مشق هایت را بنویس درس ات را بخوان و پسر خوبی باش تا ما برگردیم.

متنفرم که به عنوان یک مادر چنین حرف های بی سر و تهی به تو بزنم که همواره در مدت عمر کوتاهت در تلاطم زندان و ملاقات و قطع ملاقات و ترس از بیداد زیستی.

یا نمی توانم به عنوان یک مادر از تو بخواهم وجودم را نادیده بگیری و با خود فکر کنی اصلا مادر نداری تا به این ترتیب با خیالی راحت به کار و مبارزه ام! بپردازم.
دور باد از من که با تو چنین بیرحمانه رفتار کنم.

اما نیمای من!

چگونه می توانستم شاهد اعدام نوجوانان وطن ام باشم و سکوت کنم؟ چگونه می توانستم چشم بر کودک آزاری ها ببندم تا شب ها را با خیالی آسوده در کنارت بگذرانم؟ تا روز اول مهر کیف مدرسه ات را بر پشت ات بگذارم و به اتفاق بابا تو را تا مدرسه بدرقه کنم؟
پسرم ، من نمی توانستم… .همین.
گناهم همین بود و حرفه ام که به نفرین ابدی در ایران دچار شده است مرا و این بار پدرت را نیز در این طوفان بی عدالتی و بی شهامتی یی که جامعه ی وکالت ایران را از کار انداخته است در خود فرو می برد و من در این روزها بیش از پیش به تو می اندیشم و به تنهایی تو و مهراوه عزیزم که با همه ی افتخاری که همواره برایمان ارمغان آورده است حالا باید نقش پدر و مادر را توامان برایت بازی کند و از تو به شایستگی مراقبت کند.

اشک های عاشقانه ام را نثارت می کنم تا گوشه ای از ظلم و بیداد زمانه را برایت قابل تحمل سازد.

تهران – اوین
مامان نسرین
هزاران بار می بوسمت که رویت را مدتهاست ندیده ام
۱/ مهر/ ۹۷

نسرین ستوده روز ۲۳ خرداد ماه در منزلش از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت و روانه زندان اوین شد. او در حال حاضر در حال سپری کردن حکم پنج سال غیابی به اتهاماتی مانند جاسوسی است و همچنین دو پرونده باز دیگر به اتهامات امنیتی دارد.

از سوی دیگر رضا خندان همسر او نیز صبح ۱۳ شهریور ماه از سوی ماموران وزارت اطلاعات بازداشت شد. او متهم به سه اتهام«اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، «تبلیغ علیه نظام» و «ترویج و اشاعه بدحجابی» شده است. رضا خندان پس از بازداشت نسرین ستوده با رسانه ها در مورد وضعیت همسرش اطلاع‌رسانی می‌کرد که مصاحبه‌های او و جمع‌آوری پیکسل «من با حجاب اجباری مخالفم» در خانه‌اش از سوی ماموران وزارت اطلاعات مصادیق اتهامات او به حساب آمده‌اند. برای آقای خندان قرار وثیقه به مبلغ ۷۰۰ میلیون تومان صادر شده با این حال رضا خندان به دلیل اینکه معتقد است جرمی مرتکب نشده با پرداخت چنین وثیقه سنگینی تاکنون موافقت نکرده و همچنان در زندان اوین است.

بیشتر بخوانید:

خودداری نسرین ستوده از ملاقات کابینی با فرزندانش
بیانیه نسرین ستوده در محکومیت اعدام سه تن از زندانیان سیاسی کُرد
سفیر ایران در نروژ ایمیل خود را به دلیل افزایش اعتراضات از دسترس خارج کرد / کارزار جهانى براى آزادى نسرین ستوده
رضا خندان و نسرین ستوده را آزاد کنید و به سرکوب مدافعان حقوق بشر پایان دهید

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید