گزارشی از پنجمین روز اعتصاب کامیون داران

کامیون‌داران و رانندگان کامیون‌بار که پیش‌تر در خردادماه ۹۷ به‌دلیل کاهش نرخ کمیسیون، افزایش کرایه‌ها و کمک دولتی پرداخت حق بیمه دست به اعتصاب گسترده زده بودند، بار دیگر از ۳۱ شهریورماه دست به اعتصاب زدند.

به گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، کامیون داران و رانندگان کامیون پس از اعتصابات خردادماه مجددا از تاریخ ۳۱ شهریورماه سال ۹۷ دست به اعتصاب زدند، امروز ۴مهرماه ۹۷ در روز پنجم این اعتصاب در شهر های “اردبیل، گرگان، تهران، اصفهان، نیشابور، زرین‌شهر، قزوین، کرمانشاه، اهواز، شوش، زنجان، تبریز و سیرجان” ادامه داشت.

کامیون داران و رانندگان کامیون اعتصاب خود را در حالی طی می کنند که اعلام کرده اند “تا محقق نشدن خواسته هایشان دست از اعتصاب نمی کشند”.

عیسی.م یکی از کامیون داران تهران درباره دلایل این اعتصاب به کمپین گفت: “کامیون داران کانال تلگرامی دارند و از طریق آن در تمام کشور با یکدیگر در ارتباط هستند. روز جمعه هم اعلام کردند از شنبه اعتصاب می کنند و این اتفاق هم افتاد”.

این کامیون‌دار تهرانی، گرانی قطعات و لوازم مصرفی کامیون با توجه به بالا رفتن نرخ ارز را دلیل اصلی این اعتصاب می‌داند.

محسن بیگدلی از اعضای سندیکای کامیون داران گرگان نیز ضمن تاکید بر اینکه خواسته کامیون داران صرفا افزایش نرخ کرایه بار نیست به گزارشگر کمپین توضیح داد: “مشکلات ما صرفا نرخ کرایه نیست، چون ما معتقدیم لوازم مصرفی و قطعات‌مان باید با نرخ ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی در اختیارمان قرار گیرد”.

داریوش امانی، معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفتگو با خبرگزاری تسنیم در خصوص پیگیری مطالبات کامیون‌داران گفت: “یکی از خواسته‌های رانندگان محاسبه کرایه‌ها بر اساس تن بر کیلومتر بود که برای تصویب به شورایعالی ترابری کشور ارسال شده است. فکر می‌کنم ظرف یک تا دو ماه آینده این خواسته کامیون‌داران عملیاتی شود”.

همچنین احمد کریمی، دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت: “حمل و نقل در ایران متوقف نشده بلکه نبود لاستیک و قطعات یدکی در بازار روند را کند کرده است”.

دبیر کانون انجمن های صنفی کامیون داران در ادامه گفت: “۴۰ درصد از میزان مصرف لاستیک مورد نیاز در بازار وجود دارد اما ۱۰ درصد آن عرضه می‌شود و مابقی احتکار شده است”.

اعتصاب کامیون‌داران نخستین بار از اول خرداد امسال آغاز شد و بیش از دو هفته طول کشید. کامیون‌داران خواستار کاهش نرخ کمیسیون، افزایش کرایه‌ها و کمک دولتی پرداخت حق بیمه بودند؛ این اعتصاب با تصمیم دولت برای افزایش کرایه ها و کمک به رانندگان و کامیون‌داران پایان یافت.

دیدگاهی بنویسید

لطفا دیدگاه خود را در اینجا بنویسید
لطفا نام خود را در اینجا بنویسید